Samen weer naar school?!

We mogen weer!

Althans, voorzichtig, met gepaste afstand, 1,5-meterend (nieuw werkwoord!), in gedeelde (vast samengestelde) groepen die allemaal apart buiten spelen, de helft van de tijd naar school, met hooguit één ouder per gezin en buiten de poort, desinfecterende doekjes, extra zeep, intensieve schoonmaak, aangepaste looproutes, oudergesprekken die digitaal plaats blijven vinden…

….en zo nog een aantal andere belangrijke zaken om zo veilig mogelijk naar school te kunnen.

Gaan we met z’n allen aan de slag met de zogenaamde leerachterstanden? (Overigens kan ik dit woord zo langzamerhand niet meer horen of lezen. Ik ben namelijk van mening dat kinderen in deze periode misschien wel meer geleerd hebben dan wij ze als school ooit hadden kunnen bieden, maar dat is een andere discussie..)

OF: … gaan we er met z’n allen voor zorgen dat kinderen weer met plezier naar school gaan! Zich op school veilig voelen. Weer samen met andere kinderen kunnen leren en spelen. Samen kunnen lachen, verdrietjes kunnen delen, ervaringen kunnen vertellen, elkaar weer écht zien en horen. Dit lijkt mij de beste optie. Mijn visie is nog altijd: kinderen komen pas tot leren als ze fijn, lekker in hun vel, vertrouwd en veilig voelen.

Ik ben dan ook écht heel blij en trots dat ik samen mag werken met Team Klasse(n)Kracht!® De eerste weken van de crisis hebben we samen gewerkt aan het e-book ‘Met RESPECT online’. Ik hoop dat je er ideeën uit hebt kunnen halen om de verbinding met je groep te kunnen houden én dat dit gelukt is. In welke mate maakt niet uit, als je er zelf maar een goed gevoel over hebt én het gevoel hebt dat je de verbinding niet (helemaal) kwijt bent geraakt.

De afgelopen weken hebben we nagedacht over hoe we weer kunnen starten als het zover is. En, zover is het op 11 mei. Vanaf dan mogen de scholen weer open! Dit vraagt veel voorbereiding en afstemming als het om praktische zaken gaat. Maar ook nadenken over; Hoe ga ik weer opstarten met mijn groep? Wat hebben kinderen meegemaakt, ervaren? ‘Hoe zitten ze erbij?’ Wat heeft heeft deze periode met het groepsproces gedaan? Kortom; nadenken over hoe je kunt afstemmen op de groepsdynamiek en sociale veiligheid.

Aangezien er al genoeg te overdenken is, hebben we met Team Klasse(n)Kracht!® ook voor deze periode een e-book samengesteld waarin je ideeën kunt vinden om weer in verbinding met je groep te komen en de kinderen weer écht in contact te laten komen met elkaar; Samen Weer Naar School.

Je ontvangt het e-book automatisch als je bent aangemeld op mijn blog of als je me een berichtje stuurt. Dan kan natuurlijk ook!

Én….. voordat we weer mogen, hoop ik dat je geniet van je zeer welverdiende vakantie en dat jij en jouw omgeving gezond zijn en blijven. Zorg goed voor jezelf en voor elkaar!