Coaching leerkrachten

De eerste stap naar Meesterschap….

Ik herinner mij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel nog als de dag van gisteren:
‘Mevrouw, wat worden uw activiteiten?’
‘Uhm… coaching!’
‘Oh leuk! U gaat een voetbalelftal coachen?!”
Nou, nee niet echt….

Wat doe ik dan wel?
Tijdens het begeleiden van leerkrachten met ‘dynamische’ groepen gaat het vaak om twee dingen: inzicht krijgen in het groepsproces én een stuk ‘persoonlijk meesterschap’.  
Om de leerkracht inzicht te geven in het handelen in de klas is het belangrijk om samen een aantal zaken te ontdekken. Wat heb jij te ontwikkelen om aan de behoeften van jouw groep tegemoet te kunnen kunnen komen? Waar voel je je veilig bij? Wat ‘matcht’ bij jou? Wat heb je nodig om je te ontwikkelen? Dus; wat heb jij nodig om te ‘stretchen’?

Coaching is de route verkennen naar ontwikkeling om vervolgens te ontdekken wat dat in de praktijk betekent.

Tijdens de coaching maak ik gebruik van verschillende invalshoeken zoals Human Dynamics, Transactionele Analyse, Kernkwaliteiten of Functional Fluency.

Wat wordt jouw eerste stap Meesterschap?