En? Ben je weer lekker gestart? Helemaal in het ritme? Of denk je met weemoed terug aan de vakantie. Zelf vind ik het altijd wel weer lekker om gewoon aan de slag te kunnen. Zo af en toe hoor ik de drie R-en voorbijkomen; Rust-Reinheid en Regelmaat. Ik doe het daar prima op moet ik zeggen. Gewoon ’s avonds op tijd naar bed, boekje lezen, slapen en ’s ochtends weer fris klaar voor een nieuwe dag. Vanmorgen had ik overigens bedacht een keer géén zaterdagochtend-8-uur-wekker te zetten, omdat ik meer van ‘de eerste R’ nodig had. Was ik verdorie om stipt 8.00 uur wakker! 

Rust
Met die R-en bereik je veel meer dan met de drie O’s. Waar die voor staan? Onrust-Onreinheid-Onregelmatig. Alleen al als ik het léés word ik er onrustig van. Een bepaalde structuur is toch hartstikke fijn? Het schept duidelijkheid, je weet wat er verwacht wordt en het kost minder energie. In een klas werkt het net zo. En dat blijkt wel…

Vier weken geleden had ik een eerste gesprek met twee leerkrachten die voor de uitdaging stonden om dit schooljaar met een zeer onrustige en onstuimige groep 5 aan de slag te gaan. Het was maar een klein groepje, maar er gebeurde zoveel tegelijkertijd. Kinderen bemoeiden zich met en reageerden constant op elkaar. De vorige leerkrachten kwamen ogen, oren en handen tekort om de groep in het gareel te houden. De nieuwe leerkrachten zagen ze er wel een beetje (veel) tegenop. Er was zoveel gebeurd, al zoveel geprobeerd, maar niks leidde tot het gewenste resultaat: Rust in de groep.

Op mijn vraag: hoe zou je het graag willen hebben? Antwoordden ze beiden: ‘Gewoon rust en structuur in de groep. Dat ze kunnen luisteren, stil kunnen zijn als het moet, maar dat er ook plezier en gezelligheid in de groep is, zonder dat het uit de hand loopt.’ 

De leerkrachten hielden beide van structuur en konden dit ook prima geven. Maar of dat genoeg zou zijn? Ze hadden er stiekem een hard hoofd in.

Toen ik vroeg wat hun eigen doel was, zuchtte één van de twee leerkrachten: ‘Dat ik gewoon tussendoor even een kopje koffie kan halen, zonder dat het dan in de klas een puinhoop wordt.’ Ik zag de twijfel in haar ogen. Zou dat gaan lukken?

Na het bepalen van hun eigen missie en wens, gingen we aan de slag met hoe we het aan zouden vliegen vanuit de RESPECT-aanpak van Klasse(n)Kracht®.

En zo verliep het gesprek ongeveer:

‘Dus, we gaan eerst met de groep de missie bepalen. Dit zou je kunnen doen door een klassengesprek en een verwerking met een leuke werkvorm in een groepje.’

‘Nicole, groepje? Dat kunnen ze echt niet hoor! Dat wordt een puinhoop! En dat klassengesprek? Ze kunnen niet eens luisteren!’

‘Een tweetal dan?’

Nee, dat gaat echt niet lukken…’

‘Oké, wat zou er dan wel kunnen?’

Misschien een individuele tekening? Een verhaal schrijven?’

‘Ja, dat is ook prima. En van daaruit kun je ook samen met de kinderen de missie bepalen.’

‘Is het dan niet handiger dat wij dat zelf gewoon doen? Dan bepalen wij wat er in de missie komt.’

‘Uh…nee. Het is juist de bedoeling dat je het sámen met de kinderen doet. Het is iets van jullie sámen met de groep. Jullie hebben sámen een droom.’

Oké. Dan gaan we het proberen. Zou jij erbij kunnen zijn? Dan kun je ons misschien een beetje sturen en zien hoe de groep werkt.’

‘Ja hoor! Dan plannen we gewoon meteen de eerste week een observatie en nabespreking.’

De uitvoering
En zo ging ik, met alle informatie en beelden die ik gevormd had, op de tweede dag van het nieuwe schooljaar de klas in. Eerlijk? Ik vond het spannend.
Ze gingen aan de slag met een opdracht op een werkblad ‘Dit vind ik belangrijk in de groep.’ Ik zag betrokken, hardwerkende kinderen. Ze deden echt hun best om dát op te schrijven wat ze belangrijk vonden. De leerkracht probeerde toch een korte terugkoppeling en… daar kwamen me toch mooie dingen uit! De kinderen benoemden van alles van rust tot spelletjes, van rekenen tot tekenen. Ze konden het goed benoemen én luisterden goed naar elkaar. De betrokkenheid was groot!

Daarna was er tijd voor een groepsvormingsactiviteit. En ook die verliep fantastisch. De leerkracht kaderde met de kinderen precies af wat de bedoeling was; bood structuur. Was duidelijk in haar verwachtingen en ging er meteen (positief) op in als er iets gebeurde wat ze niet wilde. Tijdens de nabespreking zei de leerkracht: ‘Dit had ik niet verwacht! Maar, het is pas de tweede dag hè?’

Vorige week hadden we een onlineoverleg gepland om het proces goed te kunnen volgen en samen blijven afstemmen op wat nodig is. ‘Ja, het loopt nog steeds goed!’ We zijn aan de slag gegaan met de afspraken, die moeten we nog verder uitwerken. Maar tot nu toe zijn we tevreden.

Een week later
Deze week was ik er weer. En wat zag ik:

De kinderen zijn écht betrokken tijdens de instructies. Er is rust. Er wordt naar elkaar geluisterd. De leerkracht straalt een enorme rust uit en de kinderen nemen dit over.

Een meisje struikelt. Er wordt niet gelachen, maar gevraagd: ‘Gaat het? Heb je pijn?’.

De leerkracht liep op een aantal momenten even de klas uit om wat te halen en de groep bleef gewoon doorwerken. Ik heb de hele observatie alleen maar genoten, van de kinderen én van de leerkracht.

Tijdens de nabespreking de doelen voor de komende weken doorgenomen, want de Stormingsfase komt eraan. Ik én de leerkrachten hebben er alle vertrouwen in dat ze deze, met de juiste handvatten, goed door gaan komen. Aan het einde van het gesprek vroeg ik één van de leerkrachten: ‘Weet je nog wat jouw doel was?’. Ze bloosde en glunderde tegelijkertijd: ‘Ja, even een kopje koffie halen toch? Maar dat is al gelukt!’. En we zijn niet eens halverwege het traject.

Mail
Gisteravond opende ik mijn mail, omdat ik daar gister overdag geen tijd voor had.

Vrijdagochtend 9.30 uur, mail van de andere IB-er van de school:

‘Goedemorgen Nicole,
Ik val maar meteen met de deur in huis:
Heb jij de mogelijkheid om bij ons op school nog een extra traject te starten?
………
Heb jij vandaag ergens tijd om hier even telefonisch contact over te hebben?’

Het was inmiddels 18.10 uur. Daar ging ik met mijn eigen R-en. Probeer overdag echt ‘streng’ te zijn voor mezelf en de mails wel te lezen, maar nog niet beantwoorden als ik op een school ben. Dat geeft namelijk meer Rust en Regelmaat op de dag. Maar zo’n ‘gemist mailtje’, maakt me wel onrustig. Dus meteen een reactie teruggestuurd en afgesproken maandagochtend contact te hebben. Zo kon iedereen rustig het weekend in.

Heb jij nou na de eerste weken vragen waarmee je worstelt of er gewoon even niet uitkomt?


Dan heb ik een leuk aanbod voor je!

Maandag 20 september

een online Vraag & Antwoord-uurtje

van 19.30 tot 20.30 uur


Je kunt me dan alle vragen stellen rondom de groepsvorming in jouw groep.

Je kunt je aanmelden via onderstaande link:

Noteer aankomende week alle hobbels en vraagstukken. Log op 20 september om 19.30 uur in en jouw vragen worden beantwoord.

Zie ik je dan? Met een kopje koffie?

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Op zoek naar snelle groepsvormers?

Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

Nieuwsgierig?

Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

Check de mail om het e-book te downloaden!