Ik geloof dat kinderen zich binnen het onderwijs alleen kunnen ontwikkelen als ze zich veilig en vertrouwd voelen in de klas. Een veilig groepsklimaat én contact en verbinding met klasgenoten en de leerkracht is daarbij essentieel.
De gereedschapskist van leerkrachten is meestal voldoende gevuld met verschillende technieken om kinderen tijdens de les te boeien en te binden; het didactisch vakmanschap. Pedagogische vragen zijn echter vaak lastiger te beantwoorden. Hier komt een stuk persoonlijk meesterschap bij kijken; de zelfkennis, het zelfbeeld en het zelfvertrouwen van de leerkracht. Hoe sta ik voor de groep? Hoe wil ik regie voeren? Vanuit welke waarden en overtuigingen werk ik? Hoe maak ik écht contact met de groep? Het vakmanschap met betrekking tot het pedagogisch klimaat lijkt soms naar de achtergrond verdwenen te zijn, doordat er steeds meer van leerkrachten gevraagd wordt op didactisch gebied. Daarnaast ontbreekt het de leerkracht vaak aan tijd om het groepsproces te herkennen; horen alle kinderen erbij? Wat speelt er in het ‘onderwaterprogramma van de groep? en op zoek te gaan naar passende interventies. Interventies die makkelijk toepasbaar zijn, zonder het gevoel te hebben ‘het programma’ los te laten.
Ik werk pragmatisch en vanuit de eigen praktijk. Iedere school die hulp vraagt krijgt een op maat gemaakt, persoonlijk advies. Ik ben niet de adviseur die even een dingetje komt doen en ‘de trucjes van het vak’ toepast. Ik ben de delicatessenwinkel in onderwijscoaching. Met mijn ervaring, kennis en coachingsvaardigheden realiseer ik samen met de leerkracht de route naar een veilig klimaat in de klas.
Tijdens een traject is de focus erop gericht dat de leerkracht meer zicht op het groepsproces heeft en de regie weer terugpakt. De leerkracht focust op het effectief handelen in de klas en ontdekt wat nodig is om de regie in de klas te vergroten. Ik focus op het groepsproces in de klas; wat speelt er onder water? Vervolgens kijk ik welke kwaliteiten ingezet kunnen worden, zowel van de leerkracht als van de groep én individuele kinderen. Ik werk vanuit de kwaliteiten en de kracht van de leerkracht én van de groep.
Daarnaast biedt Nicole niet alleen hulp in de klas. Ze helpt ook met het contact met ouders en het voeren van goede gesprekken met kinderen. Het is erg fijn en leerzaam om met Nicole samen te werken.
Mijn missie is voor alle kinderen en leerkrachten een veilig klimaat in de klas te creëren. Een klimaat waarin álle kinderen zich kunnen ontwikkelen en hun talenten durven laten zien; op cognitief én sociaal-emotioneel gebied. De groep zich tot een groep laten ontwikkelen waarin ieder kind zich veilig voelt en waar de leerkracht elke dag met plezier mee aan de slag gaat. Om een pedagogisch, veilig groepsklimaat te creëren is de leerkracht de regisseur, de Meester.