Ik dacht er vanmorgen helemaal klaar voor te zijn. Had gister al ideeën over hoe ik mijn blog zou starten en was het een kwestie van op zaterdagmorgen gaan zitten, typen en klaar. En nu? Nu ben ik gewoon even de weg kwijt. Alles wat gister in mijn hoofd zat, lijkt na een onrustige nacht verdwenen. Onrustig door alles wat er op het moment in de wereld gebeurt. Waar hier in de buurt mensen zich in het carnavalsfeest laten onderdompelen, is het 2000 kilometer van mij vandaan één doffe ellende. Mensen die op de vlucht slaan, bommen, granaten, onveiligheid in de breedste zin van het woord.

Gisteravond bij Jinek werd weer eens duidelijk hoe ingewikkeld de wereld soms in elkaar zit. Vanuit mijn groepsdynamische brein schoten allerlei gedachten door mijn hoofd:
Van welke Kwaliteit is er een teveel? De Kwaliteit daadkracht? En wanneer die doorschiet wordt het drammerigheid of dominantie? Of is er aan de andere kant de Kwaliteit meegaand doorgeschoten in de valkuil onderdanigheid? Ergens kwam ik de uitspraak tegen: Onderdanigheid is einde van de vrijheid….

Onderwaterprogramma

En tegelijkertijd kwam het onderwaterprogramma wat speelt naar boven. Het onderwaterprogramma is dat wat er speelt onder water. De ongeschreven regels. Codes die zijn afgesproken of in de groep ontstaan zijn. Zo hoorde ik dus dat het heel normaal is dat oligarchen hun geld in Engeland uitgeven en parkeren. Ah, die is nu al boven water gekomen, dus zichtbaar voor iedereen.

Maar ook, welke thema’s spelen er in deze oorlog? Waar gaat het mis? Gaat het om goede en slechte leiders? En/of om goede en slechte volgers?

Mijn brein maakte dus overuren en die nam ik ‘heerlijk’ in de nacht mee. Gelukkig ben ik altijd een goede slaper. Wakker liggen, piekeren, elk uur van de klok zien? Ik ken het gelukkig niet. Bij mij gebeurt er iets anders: ik ga dromen. En hoé?! Ik ben dus de hele nacht op de vlucht geweest. Was nergens veilig. Ik zat in een wereld met alleen maar onbekenden! Ik kwam echt niémand tegen die ik kende en bleef maar zoeken. Vanochtend werd ik dus wakker met de gedachte; dát is dus wat duizenden mensen nu meemaken. Verschrikkelijk!

Het schrijven van mijn blog liep deze ochtend dus wat vertraging op. En ben ik dus eerst met een kop koffie in het zonnetje (achter glas) gaan zitten. Even mijn gedachten resetten. En nam mijn altijd associërende brein het over. Ineens kwam er echt een héél rare gedachte in me op: Wat als we nu eens met Klasse(n)Pad® aan de slag zouden gaan om dit conflict op te lossen?

Klasse(n)Pad®

Ik hoor je nu denken: Klasse(n)Pad®? Wat is dat?
Of als je het wel kent:
‘Ja, Nic, droom nog even verder! Je staat niet met twee benen in de wereld!’

 Oké, ik neem je even mee en zal het je uitleggen:

Klasse(n)Pad® is gebaseerd op de RESPECT-aanpak van Klasse(n)Kracht®. Afgelopen dinsdagavond was de aftrap en de feestelijke presentatie van dit geweldige product. Het voelde voor mij als pakjesavond en oud&nieuw tegelijkertijd. Natuurlijk was ik al lang op de hoogte dat dit eraan zat te komen, heb er zelfs ook nog aan bijgedragen, en…. had ik het zelfs al in huis! Het is echt zó gaaf!

Klasse(n)Pad® is een speelse manier om integraal regie te voeren op groepsvorming, groepsdynamiek en gedrag in de klas. Dit doe je door thema’s die je in de groep tegenkomt te (h)erkennen en op een speelse manier te begeleiden. Door gerichte activiteiten te doen met elkaar leer je leerlingen spelenderwijs het thema meester te worden en de vaardigheden aan te leren die nodig zijn om het te kunnen. De klas volgt hierin zijn eigen Pad. Je kunt linksom, rechtsom, soms klim je een ladder op, om naar een volgend level te kunnen gaan.

-Bron: Klasse(n)Pad®-

Thema’s

Bij Klasse(n)Pad® hoort een poster. Deze hang je zichtbaar op in de klas en samen met de groep ga je via de poster het pad bewandelen.

De eerste twee thema’s en de laatste liggen vast: 1. Welkom, 2. Regie voeren en 11. Afscheid. Alles wat er tussen Regie en Afscheid gebeurt, is afhankelijk van de groep. Niet alle thema’s spelen in alle groepen en ook komen de thema’s niet altijd in dezelfde volgorde aan bod. Als leerkracht volg je dus heel bewust het proces van de groep.

Je bepaalt samen met de groep de route. Je kunt elke dag opnieuw beginnen met een groep.

Ook halverwege het jaar. Een negatieve sfeer in je groep kun je keren. Écht waar! Ik heb er dagelijks mee te maken. En het lukt!

De thema’s die doorlopen kunnen worden zijn:

Samenwerken
Ruzies en conflicten oplossen
Overal op reageren
Bemoei je er niet mee
Stoer en stiekem
Sportief spelen
Ruimte voor meningen
Groepsdruk

Elk thema heeft een vaste opbouw met een stappenplan:
Stap 1: Wat is het probleem?
Stap 2: Probleem vaststellen
Stap 3: Uitvoeren
Stap 4: Reflectiegesprekken
Stap 5: Toepassen
Stap 6: Evalueren

Je bepaalt samen met de groep de route. Je kunt elke dag opnieuw beginnen met een groep.

Ook halverwege het jaar. Een negatieve sfeer in je groep kun je keren. Écht waar! Ik heb er dagelijks mee te maken. En het lukt!

Info?

Wil je er meer over weten? Kijk dan op: Klasse(n)Kracht®

Wat ook super gaaf is, is dat ik de trainingen Klasse(n)Pad® mag geven. Kijk op de site van Klasse(n)Kracht® of neem rechtstreeks met mij contact op.

Even terug

En nu nog even terug naar waar ik mee begon.

Wat als….
Kijkend naar 2000 kilometer verderop spelen eigenlijk alle thema’s die in Klasse(n)Pad® voorkomen. Als het zou kunnen wat ik bedacht had. Met deze thema’s aan de slag gaan en daarmee de oorlog stoppen. Met welk thema zou jij dan als eerste aan de slag gaan?

Laat gerust je reactie hier achter. En deel het gerust met collega’s! Ik ben ervan overtuigd dat als we in de wereld meer bewust aan de slag zouden gaan met deze thema’s, er regie op zouden voeren, er veel meer rust zou zijn!

Enthousiast geworden?

Wil jij aan de slag met Klasse(n)Pad®?

Neem dan contact met me op:

 Mocht je er vragen over hebben?

Plan dan een online-sparmoment met me in:

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Op zoek naar snelle groepsvormers?

Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

Nieuwsgierig?

Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

Check de mail om het e-book te downloaden!