Traject ‘De Stappen naar een Veilige School’

Als school word je vaak overspoeld met allerlei verschillende methodes en instrumenten om een veilig pedagogsich klimaat te realiseren. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Vervolgens worden er afspraken gemaakt, maar in de waan van de dag verdwijnen de afspraken naar de achtergrond en doet elke leerkracht dat waar hij of zij zich het prettigst bij voelt.

Het gevolg kan dan zijn dat er geen doorgaande lijn binnen de school is. Én dat het in het ene jaar bij die ene leerkracht vaak prima gaat en het volgende jaar de groep niet te hanteren lijkt. Herken je dat?

Ik help scholen om samen te zoeken naar wat bij hén past binnen het pedagogisch klimaat. Niet; wat doen we niet? Maar; wat doen we wél? En wat hebben we daarbij én van elkaar nodig? Starten met ‘why’ is essentieel.

Samen met de school ontwikkel ik een toekomstbestendige kwaliteitskaart ‘Pedagogisch Handelen’; iedereen is op de hoogte van hoe het op jóuw school geregeld is en hoe er naar gehandeld wordt.

Binnen het traject zijn er verschillende mogelijkheden. Bijvoorbeeld: coaching op de werkvloer, workshops, aansluiten bij studiedagen of vergaderingen. Kortom: maatwerk.

Samenwerken aan een veilige school start met ‘why’.