Traject Rust in Je klas

Onderwijs, elke dag anders!

Nou, je zou willen dat het af en toe eens een dag hetzélfde zou zijn. Gewoon een dag waarin je het gevoel hebt dat je lekker gewerkt hebt met de groep en moe maar voldaan naar huis toe gaat. En met lekker werken bedoel je: van betrokkenheid bij instructies tot fijn, zelfstandig samenwerken. Plezier hebben met de groep en ook momenten waarop je samen problemen oplost. Maar dat beeld lijkt mijlen ver weg! Je gaat doodmoe naar huis en vreest nu al voor de volgende dag. 

Herken je dit?

Geen grip

Je krijgt maar geen grip op de groep; ze lijken niet naar je te luisteren wanneer jij jouw goed voorbereide instructies wilt gaan geven. Je probeert ze elke dag op een andere manier te activeren tijdens de lessen, maar niks lijkt te werken. Ze werken gewoon niet mee, sterker nog, je hebt het gevoel dat ze tégen je werken. Je probeert alles uit de kast te halen om het maar zo aantrekkelijk mogelijk voor ze te maken, maar ondertussen trekt het jouw batterij helemaal leeg

Onrust

Er is constant onrust in de groep. Geen moment is het stil. Kinderen luisteren totaal niet naar elkaar, maar reageren wel óp elkaar; negatief. Er is constant gedoe in de groep; ruzies, vitten en kinderen lijken maar weinig van elkaar te kunnen hebben. Kinderen hebben jou constant nodig om conflicten op te lossen. Daardoor kom je nauwelijks aan normaal lesgeven toe. Dat is zó frustrerend!

Grenzen

Je voelt dat de kinderen steeds jouw grenzen opzoeken. Of eigenlijk, als je heel eerlijk bent, walsen ze met de hele groep zo over jouw grenzen heen. Nou ja, niet allemaal, er zijn ook kinderen bij die zich wél weten te gedragen. Maar daar heb je zó weinig tijd en aandacht voor, dat je ze bijna vergeet. En je wilt nu juist de leerkracht zijn die er voor iedereen is. Dit druist recht tegen je gevoel in en voelt absoluut niet goed.

Regels

’s Nachts komt de dag nog een keer of tien voorbij en je vraagt je af hoe je de groep weer onder controle krijgt. Nóg strakker aan de regels houden werkt niet, want dan beginnen de kinderen én ouders te klagen dat je te streng bent. En dat levert dan weer gedoe met ouders op. Ze lijken weinig vertrouwen in jou te hebben.

Volhouden

Elke dag wordt het moeilijker. Het lijkt ook steeds erger te worden. Je ziet steeds meer gedoe in de groep en je schaamt je ten opzichte van de collega’s. Ze zullen zo langzamerhand wel denken: ‘Het is daar altijd een zooitje in de groep. En wát een herrie!’ Je hebt het geprobeerd vol te houden, maar er móet iets gebeuren en snel! ‘Dit probleem kun je niet alleen oplossen’, zegt een stemmetje in je hoofd.


Hoe zou het voor je zijn als:

Je elke dag in een groep staat waarbij er geluisterd wordt op momenten dat jij instructie geeft worden en kinderen zelfstandig en sámen aan opdrachten werken. Kinderen zijn enthousiast, zijn betrokken en laten aan jou merken dat ze met plezier aan de slag gaan.

Jouw groep een groep is waar je trots op bent; kinderen kunnen fijn samenwerken, weten van elkaar waar ze goed en minder goed in zijn en waarderen elkaars kwaliteiten en minder sterke kanten. Dit samen zorgt voor een fijne groepssfeer waarin nauwelijks ruzies zijn en als er een keer een ruzie is, lossen ze het samen op.

Je elke dag voor een groep staat waarbij je het gevoel hebt dat jij als leerkracht sámen met de groep bent. Jullie hebben een gezamenlijke missie en daar werk je samen aan. De missie zorgt ervoor dat er een goede en veilige sfeer in de groep heerst en het voor zowel de leerkracht als de kinderen fijn werken is. Kinderen weten wat wel en niet kan en mag en houden zich daar ook aan. 

Je tips en ideeën krijgt die je elk jaar weer in kunt zetten, zodat je elk jaar een fijne groep hebt én weet wat je moet doen om zo’n fijne groep te krijgen.

Collega’s soms met een tikkeltje jaloezie naar jou en jouw groep kijken. Zo’n fijne groep zouden ze ook wel willen hebben!


Dat is mogelijk!

Wanneer je start met het traject ‘Rust in je klas’.
In dit traject van vijf coaching-momenten gaan we samen aan de slag om jou weer de regie op de groep terug te geven.


Aan het einde van het traject:

Sta jij weer vol vertrouwen voor de groep.

Luisteren kinderen in de groep naar jou en naar elkaar; je kunt weer op een normale manier jouw instructies geven.

Is er rust in de groep en worden ruzies op een goede manier opgelost.

Werken de kinderen écht samen en houden rekening met elkaar. Het is gezellig in de groep en er is ruimte voor leuke activiteiten.

Heerst er een fijne sfeer in de groep en heb jij het gevoel dat je álles met de groep kunt doen.

Loopt het in de groep als vanzelf.

Heb jij het gevoel dat je écht contact met de groep hebt; ze zién je en jij bent er voor ze.

Heb je de energie weer terug om elke dag het beste uit de kinderen te halen ..en uit jezelf en ga je weer met plezier naar school.

De kinderen en jijzelf komen met een glimlach naar school en gaan met een glimlach naar huis.

Weet jij hoe je elk jaar weer een fijne groep kunt hebben!



Wat houdt het traject in?

Intake

Vijf keer een observatie in jouw groep met aansluitend een coachingsgesprek mét handvatten waarmee je meteen de volgende dag aan de slag kunt

Tussentijds contact: mail / bellen / videobellen


Testimonials:

‘Als startende leerkracht had ik een lastige groep. Met weinig ervaring in de specifieke doelgroep, was het een uitdaging om de klas goed draaiende te houden. Door de begeleiding van Nicole heb ik geleerd om duidelijke afspraken met een klas te maken en om mijn klassenmanagement goed op orde te krijgen.’

‘Ik had pittige klas, waarbij er kinderen veel op elkaar reageren. De jongens in de klas waren continu met elkaar bezig en verstoorden hierdoor vaak de les. Als startende leerkracht heb ik veel geleerd over verschillende methodes en strategieën. Ik sta sterker in mijn schoenen, omdat ik handvatten heb gekregen. Ik weet beter hoe ik met de situatie in de klas om moet goed, waardoor ik meer rust heb en er in de klas meer rust is. Nicole biedt niet alleen hulp in de klas. Ze helpt ook met het contact met ouders en het voeren van goede gesprekken met kinderen. Het is erg fijn en leerzaam om met Nicole samen te werken’.



Een antwoord op jouw vragen?

Kan ik alleen aan het begin van het jaar starten?
Nee, op elk moment van het jaar is het mogelijk om te starten, zelfs tegen het einde van het schooljaar.

Ik heb samen met een collega de groep; hoe werkt het dan?
Het is mogelijk om het traject voor ‘de groep’ aan te vragen. Dan nemen jullie beide deel aan het traject en zullen de gesprekken zoveel mogelijk in gezamenlijkheid zijn. 

Wat als mijn duo-collega de groep niet als een probleem ervaart?
Soms is de groep bij de ene leerkracht wel een probleem en bij de ander niet of minder. Dan gaan we op zoek waar ’t verschil in zit en wat er nodig is om het probleem op te lossen.

Werk je binnen een bepaalde straal?
Nee, ik cross met liefde en plezier het hele land door.