Waait het bij jou ook zo hard? En gisteren die regen? Het is echt herfst aan het worden, inclusief de stormingsfase in groepen. Ik hoorde van de week tijdens de check-in bij een training heel verschillende opmerkingen; bij de een was de stormingsfase duidelijk voorbij. Bij de ander zat ‘ie in de laatste fase, maar was het einde in zicht door bewust regie te blijven voeren op de missie en afspraken. Én groepsvormings-activiteiten doelgericht in te blijven zetten.

De meeste mensen vinden de herfst maar niks, maar ik vind ‘m hartstikke mooi! Mooi door de veranderende natuur met prachtige kleuren. Mooi door het verschil in weer; zon, regen, wind, mist, het hoort er allemaal bij. Van kleins af aan vond ik de herfst al mooi. Zou het komen doordat ik een herfst-kind ben? Met mijn verjaardagsfeestje gingen we vaak naar het bos. Lekker klauteren en klimmen in bomen of zoeken naar kabouters. Ik dacht er altijd wel eentje te zien! Hops, daar ging weer zo’n klein rood puntmutsje een holletje van de boom in of kroop onder zo’n prachtige rood-witte paddenstoel.

Wat zeg je? Dat kan niet?! Jawel hoor! Ik zag het toch écht!

Het is waar je jezelf op focust. Sinds ik een andere auto heb, zie ik ineens veel meer van deze auto’s rijden. Terwijl ik ze voorheen niet zag. De afgelopen tijd heb ik heel wat kilometers gemaakt. En wat zag ik veel van hetzelfde merk rijden! Is me nooit zo opgevallen, ik ben er volgens mij niet bewust mee bezig om ze te spotten, maar ik zié ze op de een of andere manier wél!

Zo’n focus op iets kan ook in klas gebeuren. Afgelopen week had ik een observatie in een groep. De leerkracht had mijn hulp ingeschakeld, omdat ze het zo onrustig vond in de groep. Onrustig? Het leek mij een heerlijke groep waarin hard gewerkt werd. De leerkracht ervaarde het totaal anders en somde zo een aantal situaties op waarin zij onrust ervaarde.

Ik had ze écht niet gezien. Gek hè? Dat je soms in dezelfde situatie zit, maar beide totaal andere dingen ziet? Weet je waardoor dat komt?

Het is het fenomeen dat inattentional blindness wordt genoemd; blindheid door onoplettenheid. Als mensen met een bepaalde taak bezig zijn, dit kan ook in je hoofd zijn of onbewust, hebben ze de neiging om andere dingen over het hoofd te zien. Ons brein kan niet bewust alle informatie verwerken die het binnenkrijgt. Het let alleen op dingen die op dat moment belangrijk zijn. Dingen waar jij jouw aandacht op hebt gericht.

Inattentional blindness is gerelateerd aan change blindness; het onvermogen om een verandering in je visuele omgeving op te merken. Ook dit heeft weer te maken met het aandacht hebben voor een bepaald punt. De rest wordt als het ware uit jouw aandacht gefilterd.

Dit verklaart soms dat een leerkracht het als heel onrustig in de groep ervaart, terwijl de kinderen of een externe juist vinden dat het heerlijk rustig is in de groep.

De leerkracht van afgelopen week was compleet gefocust op elke beweging die ze maar in haar gezichtsveld zag en elk geluid wat ze hoorde. Wat er gebeurde was dat ze alle stilte en rust, die er zeker was (!), niet zag en niet ervaarde. In de nabespreking gaf ze aan: ‘Mijn collega’s zeiden dat ook al tegen me, maar ik geloof het gewoon niet!’. Een mooie start om samen aan de slag te gaan met video-coaching. De leerkracht te laten zien én bewust te laten worden van wat er wél is. En daarnaast op zoek te gaan naar wat functioneel werkgeluid is én hoe je hier met kinderen afspraken over kunt maken, zodat er voor iedereen een fijne leer- en werksfeer is in de klas.

Hoe kwam ik nu op het schrijven van dit blog?

Gisteren, op die heerlijke herfst-zaterdag, keek ik de herhaling van Wie is de Mol en zag daarin de opdracht Folow the Money. De kandidaten stonden verspreid op het Piazza della Signoria in Florence. Ze moesten proberen één bepaald koffertje in de gaten te houden tussen alle toeristen. In dit koffertje zat 2250 euro. Het koffertje ging van hand tot hand en er kwamen steeds meer mensen met koffertjes op het plein. Follow the money is vaak een geschikte methode om de Mol in het vizier te krijgen, maar bij deze opdracht misschien toch niet… het bedrag kregen de kandidaten als ze de de drie oud-Mollen konden noemen die óók op het plein stonden. Maar ja…. daar had de focus niet gelegen en die hadden ze dus niet gezien.

Wat herken jij van dit verhaal? Waar leg jij soms (onbewust) je focus op? Ik ben echt héél benieuwd naar jouw verhaal, dus laat gerust een reactie achter.

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Op zoek naar snelle groepsvormers?

Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

Nieuwsgierig?

Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

Check de mail om het e-book te downloaden!