Coaching leerkrachten

Ik herinner mij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel nog als de dag van gisteren: 
‘Mevrouw, wat worden uw activiteiten?’
‘Uhm… coaching!’
‘Oh leuk! U gaat een voetbalelftal coachen?!”
Nou, nee niet echt….

 Wat doe ik dan wel?
Ik coach en begeleid leerkrachten in zowel het didactisch als het pedagogische handelen in de klas. Bij het begeleiden van leerkrachten gaat het vaak om twee dingen: inzicht krijgen in het groepsproces én een stuk ‘persoonlijk meesterschap’.  In dit proces is het belangrijk om een aantal zaken samen te ontdekken. Wat heb jij als leerkracht te ontwikkelen zodat je tegemoet kunt komen aan de behoeften van jouw groep? Waar voel jij je veilig bij, wat macht bij jou? We onderzoeken wat jij nodig hebt om je te ontwikkelen. Daarnaast kijken we naar wat jij mag inzetten om een didactisch goede les te geven. Deze coaching is erop gericht om jouw lesdoel in de breedste zin van het woord te behalen. 

Tijdens de coaching maak ik gebruik van verschillende invalshoeken zoals Human Dynamics, Transactionele Analyse, Kernkwaliteiten of Functional Fluency. Daarnaast kan het iCaltinstrument ingezet worden.

Nicole is blijkbaar ontzettend goed in het stellen van vragen die leiden tot bewustwording. ‘Bijzonder goede coaches kunnen horen wat de gecoachte niet kan vertellen…’ Dat heb ik gevoeld. Uiteindelijk lukte het me wel om woorden te geven aan de dingen die in het onderbewustzijn zaten.”