Coaching leerkrachten
Ook startende / her-intreders en zij-instromers
Je hebt je lessen tot in de puntjes voorbereid, weet precies hoe het eruit gaat zien. Maar toch, in de praktijk pakt het elke weer anders uit. De ene keer lijkt het alsof je tegen een muur staat te praten en komt jouw instructie helemaal niet aan. De andere keer begint de groep te wiebelen en hoor je kinderen zuchten en vragen of ze alvast aan de slag mogen.
De volgende keer ga je het anders aanpakken. Maar hoé dan? Je wordt met de dag onzekerder.
Vragen
Het kan toch niet al te moeilijk zijn om een groep kinderen bij de les te houden? Maar voor jou is dat toch echt anders! Je hebt net een duidelijke instructie gegeven en vervolgens komt er een soort van vragen bombardement over je heen. Keer op keer krijg je het niet gestopt en gaan de kinderen maar door.
Saai
En dan nog maar niet te spreken over de kinderen die bij het minste of geringste wat jij voorstelt gaan roepen: ‘Saaaaaai!’ En anderen zie je al meteen afhaken en onderuit gezakt op hun stoel zitten.
Controle
Soms lijkt het ook of ze niks zonder jou kunnen. Ze hebben constant controle nodig. Op het moment dat jij even een kop koffie gaat halen, gaan kinderen hun eigen gang en dingen doen die niet afgesproken zijn. Ze lijken ook niet gemotiveerd om te leren.
Onzeker
Eigenlijk ga je elke dag met meer buikpijn en stress naar school. Je had je het vak van leerkracht toch écht anders voorgesteld! Je zou het zó graag anders willen, maar de vraag is hoe?
Herkenbaar?
Hoe zou het voor je zijn als…
Je elke dag een betrokken groep hebt tijdens jouw instructiemomenten.
De groep na jouw instructie zelfstandig of samen aan de slag gaat, zonder gedoe.
Je de tools hebt om een afwisselend programma voor jouw groep te maken.
Jouw groep elke keer weer enthousiast klaarzit voor de volgende les.
Je tussendoor even een kop koffie kunt pakken. De groep werkt toch wel door.
Je vol vertrouwen en enthousiasme voor de groep staat.
Dat kan!
Coaching leerkrachten
In dit maatwerk-traject geef ik jouw de tools in handen om weer vol vertrouwen én met plezier
voor de klas te staan!
Aan het einde van het traject:
Weet jij hoe je de betrokkenheid vergroot én behoud.
Zie je dat jouw groep plezier heeft en samen kan leren.
Weet je weer waardoor het vak van leerkracht zo geweldig is.
Sta jij weer vol vertrouwen voor de groep.
Het traject
Wat gaan we doen?
Ik herinner mij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel nog als de dag van gisteren:
‘Mevrouw, wat worden uw activiteiten?’
‘Uhm… coaching!’
‘Oh leuk! U gaat een voetbalelftal coachen?!”
Nou, nee niet echt….
Wat doe ik dan wel?
Ik coach en begeleid leerkrachten in zowel het didactisch als het pedagogische handelen in de klas. Bij het begeleiden van leerkrachten gaat het vaak om twee dingen: inzicht krijgen in het groepsproces én een stuk ‘persoonlijk meesterschap’. In dit proces is het belangrijk om een aantal zaken samen te ontdekken.
De coaching kan op verschillende manieren worden vormgegeven:
-Gesprekken na schooltijd
-Begeleiding in de klas (observatie en feedbackgesprek)
-Samen een (gedeelte van) de les geven
-Coaching m.b.v. video-opnames
-Lesson-study; samen een les voorbereiden
Behoefte
Wat heb jij als leerkracht te ontwikkelen zodat je tegemoet kunt komen aan de behoeften van jouw groep? Waar voel jij je veilig bij, wat macht bij jou? We onderzoeken wat jij nodig hebt om je te ontwikkelen. Daarnaast kijken we naar wat jij mag inzetten om een didactisch goede les te geven. Deze coaching is erop gericht om jouw lesdoel in de breedste zin van het woord te behalen.
Tijdens de coaching maak ik gebruik van verschillende invalshoeken zoals Human Dynamics, Transactionele Analyse, Kernkwaliteiten, Functional Fluency of Teken je Gesprek.
Ervaring
Van een coachee
Nicole is blijkbaar ontzettend goed in het stellen van vragen die leiden tot bewustwording.
‘Bijzonder goede coaches kunnen horen wat de gecoachte niet kan vertellen…’
Dat heb ik gevoeld. Uiteindelijk lukte het me wel om woorden te geven aan de dingen die in het onderbewustzijn zaten.”
Wil jij dit ook? Neem dan contact met me op!