Traject Klasse(n)Kracht®

Onderwijs….elke dag anders. Nou, je zou willen dat het af en toe eens een dag hetzélfde zou zijn. Gewoon een dag waarin je het gevoel hebt dat je lekker gewerkt hebt met de groep en moe maar voldaan naar huis toe gaat. En met lekker werken bedoel je: van betrokkenheid bij instructies tot fijn, zelfstandig samenwerken. Plezier hebben met de groep en ook momenten waarop je samen problemen oplost. Maar dat beeld lijkt mijlen ver weg! Je gaat doodmoe naar huis en vreest nu al voor de volgende dag.

Grip

Je krijgt maar geen grip op de groep; ze lijken niet naar je te luisteren wanneer jij jouw goed voorbereide instructies wilt gaan geven. Je probeert ze elke dag op een andere manier te activeren tijdens de lessen, maar niks lijkt te werken. Ze werken gewoon niet mee, sterker nog, je hebt het gevoel dat ze tégen je werken. Je probeert alles uit de kast te halen om het maar zo aantrekkelijk mogelijk voor ze te maken, maar ondertussen trekt het jouw batterij helemaal leeg

Onrust

Er is constant onrust in de groep. Geen moment is het stil. Kinderen luisteren totaal niet naar elkaar, maar reageren wel óp elkaar; negatief. Er is constant gedoe in de groep; ruzies, vitten en kinderen lijken maar weinig van elkaar te kunnen hebben. Kinderen hebben jou constant nodig om conflicten op te lossen. Daardoor kom je nauwelijks aan normaal lesgeven toe. Dat is zó frustrerend!

Grenzen

Je voelt dat de kinderen steeds jouw grenzen opzoeken. Of eigenlijk, als je heel eerlijk bent, walsen ze met de hele groep zo over jouw grenzen heen. Nou ja, niet allemaal, er zijn ook kinderen bij die zich wél weten te gedragen. Maar daar heb je zó weinig tijd en aandacht voor, dat je ze bijna vergeet. En je wilt nu juist de leerkracht zijn die er voor iedereen is. Dit druist recht tegen je gevoel in en voelt absoluut niet goed.

Regels

’s Nachts komt de dag nog een keer of tien voorbij en je vraagt je af hoe je de groep weer onder controle krijgt. Nóg strakker aan de regels houden werkt niet, want dan beginnen de kinderen én ouders te klagen dat je te streng bent. En dat levert dan weer gedoe met ouders op. Ze lijken weinig vertrouwen in jou te hebben.

Volhouden

Elke dag wordt het moeilijker. Het lijkt ook steeds erger te worden. Je ziet steeds meer gedoe in de groep en je schaamt je ten opzichte van de collega’s. Ze zullen zo langzamerhand wel denken: ‘Het is daar altijd een zooitje in de groep. En wát een herrie!’ Je hebt het geprobeerd vol te houden, maar er móet iets gebeuren en snel! ‘Dit probleem kun je niet alleen oplossen’, zegt een stemmetje in je hoofd.

Herken je dat?

Hoe zou het voor je zijn als…

Je elke dag in een groep staat waarbij er geluisterd wordt op momenten dat jij instructie geeft worden en kinderen zelfstandig en sámen aan opdrachten werken. Kinderen zijn enthousiast, zijn betrokken en laten aan jou merken dat ze met plezier aan de slag gaan.

Jouw groep een groep is waar je trots op bent; kinderen kunnen fijn samenwerken, weten van elkaar waar ze goed en minder goed in zijn en waarderen elkaars kwaliteiten en minder sterke kanten. 

Dit samen zorgt voor een fijne groepssfeer waarin nauwelijks ruzies zijn en als er een keer een ruzie is, lossen ze het samen op.

Je elke dag voor een groep staat waarbij je het gevoel hebt dat jij als leerkracht sámen met de groep bent. Jullie hebben een gezamenlijke missie en daar werk je samen aan. De missie zorgt ervoor dat er een goede en veilige sfeer in de groep heerst en het voor zowel de leerkracht als de kinderen fijn werken is. Kinderen weten wat wel en niet kan en mag en houden zich daar ook aan

Je tips en ideeën krijgt die je elk jaar weer in kunt zetten, zodat je elk jaar een fijne groep hebt én weet wat je moet doen om zo’n fijne groep te krijgen.

Collega’s soms met een tikkeltje jaloezie naar jou en jouw groep kijken. Zo’n fijne groep zouden ze ook wel willen hebben!

Dat is mogelijk!

Traject Klasse(n)Kracht®

In dit traject van vijf coaching-momenten gaan we samen aan de slag om jou weer de regie op de groep terug te geven.

Aan het einde van het traject:

Sta jij weer vol vertrouwen voor de groep.

Luisteren kinderen in de groep naar jou en naar elkaar; je kunt weer op een normale manier jouw instructies geven.

Werken de kinderen écht samen en houden rekening met elkaar. Het is gezellig in de groep
en er is ruimte voor leuke activiteiten.

Is er rust in de groep en worden ruzies op een goede manier opgelost.

Heerst er een fijne sfeer in de groep en heb jij het gevoel dat je álles met de groep kunt doen.

Loopt het in de groep als vanzelf.

Heb je de energie weer terug om elke dag het beste uit de kinderen te halen en …uit jezelf!

Weet jij hoe je elk jaar weer een fijne groep kunt hebben!

Het traject

Wat houdt het in?

Intake

Vijf keer een observatie in jouw groep met aansluitend een coachingsgesprek mét handvatten waarmee je meteen de volgende dag aan de slag kunt

Toegang tot de online leeromgeving van Klasse(n)Kracht®

Het boek Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

Tussentijds contact: mail / bellen / videobellen

Ervaringen

Door de begeleiding van Nicole heb ik geleerd om duidelijke afspraken met een klas te maken en om mijn klassenmanagement goed op orde te krijgen.

Leerkracht groep 4

Stichting Logos

Ik had pittige klas, waarbij er kinderen veel op elkaar reageren. De jongens in de klas waren continu met elkaar bezig en verstoorden hierdoor vaak de les. Als startende leerkracht heb ik veel geleerd.

Leerkracht groep 7

Groeisaam Primair Onderwijs

Nicole biedt niet alleen hulp in de klas. Ze helpt ook met het contact met ouders en het voeren van goede gesprekken met kinderen. Het is erg fijn en leerzaam om met Nicole samen te werken’.

Leerkracht groep 7

Groeisaam Primair Onderwijs

Veelgestelde vragen

Kan ik alleen aan het begin van het schooljaar starten?

Nee, op elk moment van het jaar is het mogelijk om te starten, zelfs tegen het einde van het schooljaar.

Ik heb samen met een collega de groep; hoe werkt het dan?

Het is mogelijk om het traject voor ‘de groep’ aan te vragen. Dan nemen jullie beide deel aan het traject en zullen de gesprekken zoveel mogelijk in gezamenlijkheid zijn. 

Wat als mijn duo-collega de groep niet als een probleem ervaart?

Soms is de groep bij de ene leerkracht wel een probleem en bij de ander niet of minder. Dan gaan we op zoek waar ’t verschil in zit en wat er nodig is om het probleem op te lossen.

Werk je binnen een bepaalde straal?

Nee, ik cross met liefde en plezier het hele land door.

Nog andere vragen? Ik beantwoord ze graag!

Nicole & Klasse(n)Kracht®

Hoe het begon.

In 2016 kwam ik, na mijn zoektocht naar een aanpak voor een ‘dynamische’ groep, in contact met Jelly Bijlsma van Klasse(n)Kracht®. Al snel kwam ik erachter dat we dezelfde missie hebben: alle kinderen én leerkrachten moeten zich veilig voelen in hun groep. Nadat we op school positieve resultaten ervaarden binnen onze groepen heb ik de Post-HBO opleiding Specialist Klasse(n)Kracht® gevolgd. Inmiddels ben ik gelicentieerd en kan ik deze passie verder uitbouwen in mijn bedrijf.

Klasse(n)Kracht®: met RESPECT voor de klas, is een systemische aanpak om het groepsvormingsproces in de school en de klas actief te begeleiden. De aanpak is ontwikkeld in de praktijk vanuit de begeleiding van de ‘moeilijke’ groep. Behalve dat het een aanpak is om ‘moeilijke’ groepen binnen zes weken weer op de rails te hebben, is het ook een werkwijze om met je team vanaf de voordeur, of eigenlijk vanaf het hek van het schoolplein, regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. De aanpak richt zich op zeven pijlers met als doel het realiseren van een Sociaal Krachtig en Veilig Pedagogisch klimaat in de klas en in de school. Elke pijler heeft een ander accent, en is ook steeds verbonden met de andere pijlers.

Als licentie Specialist Klasse(n)Kracht® begeleid ik vanuit de RESPECT-aanpak leerkrachten met ‘dynamische’ groep naar een sociaal veilig klimaat in de groep. Daarnaast verzorg ik trainingen en workshops in de RESPECT-aanpak aan stichtingen, scholen en leerkrachten.

Meer informatie? Kijk op: www.klassenkracht.nl