Ervaringen
Trajecten Klasse(n)Kracht®
Positief – fijn samenwerken
Beginsituatie:
Het probleem was dat het heel onrustig was in de groep. De kinderen reageerden steeds op elkaar. Ook hadden ze geen respect voor elkaar.
Eindsituatie:
De kinderen letten meer op zichzelf en zijn meer stil als het moet. Ik merk dat het rustiger is in de klas. Als het rustiger is dan is de sfeer fijner en kan er beter geleerd worden.
Meedenkend – enthousiast – kennis
Beginsituatie: een uitdagende groep
Eindsituatie: meer rust en duidelijkheid in de groep.
Gedreven – professioneel – goede kennis van zaken
Als startende leerkracht had ik een lastige groep. Met weinig ervaring in de specifieke doelgroep, was het een uitdaging om de klas goed draaiende te houden. Door de begeleiding van Nicole heb ik geleerd om duidelijke afspraken met een klas te maken en om mijn klassenmanagement goed op orde te krijgen.
Enthousiast- betrokken – behulpzaam
Ik had pittige klas, waarbij er kinderen veel op elkaar reageren. De jongens in de klas waren continu met elkaar bezig en verstoorden hierdoor vaak de les. Als startende leerkracht heb ik veel geleerd over verschillende methodes en strategieën. Ik sta sterker in mijn schoenen, omdat ik handvatten heb gekregen. Ik weet beter hoe ik met de situatie in de klas om moet goed, waardoor ik meer rust heb en er in de klas meer rust is. Nicole biedt niet alleen hulp in de klas. Ze helpt ook met het contact met ouders en het voeren van goede gesprekken met kinderen. Het is erg fijn en leerzaam om met Nicole samen te werken.
Juiste middelen – gesteund voelen
Zeer prettig – positief – meedenkend
Beginsituatie:
Meidenvenijn, ruzies, drukke sfeer, geen focus op werk maar op elkaar.
Eindsituatie:
Concrete handvatten gekregen om aan de slag te gaan met allerlei SEO-problematieken. Nicole neemt neemt het niet over, maar ondersteunt en helpt bijsturen. Ik als leerkracht leer het doen door te lezen, de gesprekken met Nicole en uit te proberen. Ik kon daarnaast heel veilig kiezen wat bij me past.
Betrouwbaar – 200% inzet – resultaatgericht
Beginsituatie: Een groepje leerlingen die negatief op elkaar reageerden en elkaars gedrag versterkten. De leerlingen reageren minder sterk op elkaar, er is ingezet op de sfeer in de groep en de onderwijsbehoeften van de leerlingen zijn beter in kaart gebracht.
Paraplu-view – doelgericht – oplossingsgericht
We hadden een groep die onderling heel sterk was maar een groot autoriteitsprobleem had. Er is gewerkt aan het verschil tussen grensoverschrijdend en ordeverstorend gedrag. Ook de beloning voor goed gedrag is ingezet, de consequentieladder.
Zet de leerkracht in zijn/haar kracht – invoelend – kennis
Beginsituatie: een groep waarbij. dedynamiek niet optimaal was. Eindsituatie: de kinderen gingen elkaar meer respecteren.
Coaching leerkrachten
Flexibel – enthousiast – veel kennis
Beginsituatie: een leerkracht met onvoldoende zelfvertrouwen
Eindsituatie: Na de coaching van Nicole stond de leerkracht weer vol zelfvertrouwen voor de klas.
Vertrouwen – luisteren
‘Nicole is blijkbaar ontzettend goed in het stellen van vragen die leiden tot bewustwording.
Bijzonder goede coaches kunnen horen wat de gecoachte niet kan vertellen…
Dat heb ik gevoeld. Uiteindelijk lukte het me wel om woorden te geven aan de dingen die in het onderbewustzijn zaten’.
Trainingen & Workshops
Betrokken – kundig – enthousiast
In ons samenwerkingsverband is veel behoefte aan extra ondersteuning op groepsniveau als het gaat om het bevorderen van een positief groepsklimaat en goede groepsdynamiek. Binnen de verschillende stichtingen was er fragmentarisch wel allerlei aanbod maar misten we nog een praktische integrale aanpak. Door ons te verdiepen in o.a. Klasse(n)Kracht!® ontstond het idee om Nicole te vragen om voor groepen binnen ons samenwerkingsverband coaching en ondersteuning te verzorgen. Leerkrachten, IBers en ondersteuners hebben nu meer kennis en know how over het belang van een goed basisklimaat in een groep. Met een praktische aanpak kwam dit snel uit de verf binnen groepen. Er is meer oog voor het totaalplaatje en de onderlinge relaties in groepen. Door hier op te sturen krijgt de leerkracht de groep nog beter in de vingers waardoor er minder individuele arrangementen nodig zijn.