Traject Een veilige school
Als school word je vaak overspoeld met allerlei verschillende methodes en instrumenten om een veilig pedagogsich klimaat te realiseren. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Er worden gezamenlijke afspraken gemaakt, maar in de waan van de dag verdwijnen de afspraken naar de achtergrond en doet elke leerkracht dat waar hij of zij zich het prettigst bij voelt.
Geen doorgaande lijn
Het gevolg kan dan zijn dat er geen doorgaande lijn binnen de school is. Én dat het met een groep in het ene jaar bij de ene leerkracht prima gaat, maar het volgende jaar de groep niet te hanteren lijkt. Waardoor komt dat toch? Zowel het team als directie vragen zich dat af, maar niemand heeft het antwoord.
Onrustig
Het is vaak onrustig in de school. Leerkrachten komen soms na schooltijd doodmoe de teamkamer binnen:’Het was weer zo’n dag’. En dan bedoelen ze dat er constant gedoe was. Gedoe tijdens het buitenspelen, onrust in de klas. Geen fijne werksfeer. En ze vragen zich af waar het mis gaat.
Grenzenloos
Soms lijkt het het erop dat er steeds minder respect voor elkaar is in de groepen. Kinderen zijn onaardig tegen elkaar en leerkrachten krijgen steeds meer te maken met brutaal gedrag. De sfeer op school wordt er niet altijd beter op. Iedereen werkt keihard, maar soms lijkt het alsof er aan de verkeerde touwtjes getrokken wordt om een fijne sfeer te creëren.
Herkenbaar?
Traject Een veilige school
In een maatwerktraject werken we samen naar een veilig en fijn pedagogische klimaat in jouw school.
Hoe zou het voor jullie team zijn als…
Jullie bewust zijn van de fasen van groepsvorming en wat de rol van de leerkracht is per fase.
Er binnen de school op dezelfde manier gewerkt wordt met regels en routines.
Er rust in de school is door een gezamenlijke pedagogische visie.
Jullie weten hoe je het groepsvormingsproces positief kunt beïnvloeden. En wat je als leerkracht daarvoor moet doen.
Het duidelijk is voor de kinderen wat jullie van hen verwachten.
Iedereen dezelfde taal spreekt en positieve verwachtingen uitspreekt.
En aan het einde van het traject:
Heeft het team een visie ontwikkeld op het pedagogisch klimaat.
Kan het team de visie omzetten naar handelen in de school en in de groep.
Is het professionele handelen van de leerkrachten vergroot t.a.v. het groepsvormingsproces.
Is er een eenduidige lijn binnen de school m.b.t. het omgaan met regels en routines.
Hebben de leerkrachten praktische tools in handen om regie te voeren op het pedagogisch klimaat en het omgaan met conflicten.
Is er een fijn leer-en leefklimaat in de groepen en weten de leerkrachten hoe ze dit kunnen behouden en bijsturen.
Is er aan het einde van het traject een Kwaliteitskaart Pedagogisch Handelen ontwikkeld door het team; Zo doen we dat op onze school.
Meer informatie? Neem dan contact met me op.
Het traject
Wat gaan we doen?
Een voorbeeld:
Drie teambijeenkomsten waarin we naast een stukje theorie en verdieping
ook praktisch een de slag gaan.
Vier coachingsmomenten en nabesprekingen.
Elk coachingsmoment bestaat uit een observatie van een half uur per groep.
De nabespreking kan individueel, per bouw of met het hele team plaatsvinden.
Tussentijds contact: mail / bellen / videobellen