Ken je dat gevoel? Dat het opeens als vanzelf lijkt te gaan in je klas? Dat kinderen weten wat ze moeten doen, de afspraken volgen, en met elkaar samenwerken zonder dat jij er constant bovenop hoeft te zitten? Dan is het zover: je hebt de Performingfase bereikt. Gefeliciteerd!

Deze fase is het moment waarop een groep echt op elkaar is ingespeeld. De regels en afspraken zijn helder, de onderlinge verhoudingen zijn duidelijk en jij merkt dat je steeds minder moe bent aan het einde van de week. Misschien heb je jezelf wel eens iets gezegd als:

  • “Vandaag hebben we voor het eerst écht lekker gewerkt!”
  • “Hè, hè, ze beginnen het eindelijk te snappen!”

Herkenbaar? Dan ben je op de goede weg. Maar hoe zorg je ervoor dat je in deze fase de regie behoudt én blijft investeren in je groep?

Regie houden in de Performingfase

Juist nu het lekker gaat, is het belangrijk om scherp te blijven. Hoewel het gedrag in je klas soepeler verloopt, zijn jouw observatievermogen en betrokkenheid nog steeds belangrijk. Let op wat er gebeurt tijdens het werken en spelen, en blijf zowel feed-up als feedback geven.

  • Feed-up is wat je vooraf doet: helder maken wat je van de groep verwacht.
  • Feedback geef je achteraf, als je terugkijkt op het gedrag en tips geeft om het nog beter te doen.

Een voorbeeld uit de praktijk

Feed-up: “Straks werken we in groepjes. Ik verwacht dat iedereen goed luistert naar elkaar en dat iedereen om de beurt praat. Ons doel en onze missie is respectvol samenwerken en ervoor zorgen dat iedereen zich gehoord voelt.”

Feedback: “Ik zag dat jullie goed naar elkaar luisterden en dat iedereen om de beurt aan het woord was, heel goed! Wat ik nog wil meegeven, is dat jullie soms te snel reageerden. Probeer de volgende keer rustig na te denken voordat je iets zegt.”

Door bewust met feed-up en feedback te werken, houd je het groepsproces levendig en help je kinderen zich verder te ontwikkelen.

Nog even lekker aan de slag

Misschien ben je nog niet eens halverwege het schooljaar, maar dit is een uitgelezen moment om je groep een extra zetje te geven. Hier zijn een paar concrete ideeën om met je groep aan de slag te gaan:

Bekijk jullie missie opnieuw

Hebben jullie aan het begin van het jaar een missie opgesteld? Kijk er samen met de klas nog eens naar. Klopt het nog? Is er iets veranderd dat toegevoegd moet worden? Door dit te bespreken, betrek je de kinderen en houd je de missie levend.

 

    Z

    Check de afspraken

    Hebben jullie afspraken of bouwstenen in de klas hangen? Bekijk ze samen:

    • Welke afspraken gaan al vanzelf?
    • Welke verdienen nog aandacht?
    • Wat kunnen we concreet doen om verbeterpunten aan te pakken?
      b

      Werk met T-kaarten

      Als je T-kaarten gebruikt, is dit een goed moment om ze opnieuw te bekijken. Misschien moet er iets aangepast worden om jullie missie te ondersteunen. Wat gaan jullie dan zien en horen in de klas?

       

      Blijf groepsvormende activiteiten doen

      Ook in deze fase blijven groepsvormende activiteiten belangrijk. Denk aan:

      • Kwaliteiten benoemen: Gebruik bijvoorbeeld het Kinderkwaliteitenspel om te bespreken wat iedereen uniek maakt.
      • Verdiepende kennismaking: Gebruik activiteiten uit de Formingsfase, maar stel meer verdiepende vragen.
      • Gesprekstechnieken oefenen: Bijvoorbeeld een debat in de bovenbouw of een prentenboek in de onderbouw.
      • Hobby’s en interesses delen: Laat kinderen iets presenteren over hun passie.
      • Energizers en complimenten: Blijf werken aan een positieve sfeer.

       

      Doelgericht werken

      Wat je ook kiest: doe het altijd doelgericht. Stel jezelf bij het voorbereiden van een activiteit de volgende vragen:

      • Wat heeft de groep nog te leren?
      • Wat wil ik ze graag leren?
      • Waar kan de groep nog beter in worden?

      Betrek ook de kinderen bij deze vragen. Zo werk je samen aan een duidelijke koers en voorkom je dat je energie verspilt aan activiteiten zonder focus.

      En daarna?

      De Performingfase geeft rust, maar is ook een mooie kans om je groep dat laatste beetje extra mee te geven voordat je richting het einde van het jaar gaat. Gebruik deze tijd om te bouwen aan een sterke basis, zodat jullie straks met een goed gevoel de volgende fase, de Adjourningfase, in kunnen gaan.

      Je merkt: juist in de Performingfase kun je nog zoveel doen om jouw klas te laten groeien. Ga er lekker mee aan de slag en geniet van hoe jouw groep zich steeds meer ontwikkelt. 💪

      Je bent er bijna!

      Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

      Privacyverklaring

      Check de mail om het e-book te downloaden!

      Je bent er bijna!

      Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

      Privacyverklaring

      Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

      Je bent er bijna!

      Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

      Privacyverklaring

      Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

      Op zoek naar snelle groepsvormers?

      Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

      Privacyverklaring

      Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

      Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

      Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

      In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

      Nieuwsgierig?

      Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

      Check de mail om het e-book te downloaden!