Zaterdag. Paasweekend voor de deur. Of is het al begonnen? Mijn hoofd draait nog overuren. Vanmiddag even overzicht gecreëerd. Kan er zó onrustig van worden als ik het overzicht kwijt ben. Herken je dat? Dat je het gevoel hebt dat je van voren niet weet dat je van achteren leeft. Zoiets? Nou, dat had ik de afgelopen week. Vervelend? Nee, zeker niet!

In sommige groepen blijft het maar stormen, terwijl het afgelopen week toch prima weer was. Na de lockdown op de scholen, draait het weer op volle toeren. Vorige week had ik op één dag drie nieuwe coaching-aanvragen: twee ‘moeilijke’ groepen en een individuele coaching. Het lijkt er soms op of we met z’n allen de weg een beetje kwijtraken. Zou het door de onzekere tijd komen? Door het geharrewar van ‘gewoon’ naar ‘online’ en van ‘online’ naar ‘onzekerheid’?

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik voel aan alle kanten dat het een beetje begint te wringen. Leerkrachten, kinderen, ouders…. we willen allemaal zo graag weer ‘normaal’, maar dat lijkt er voorlopig maar niet van te komen. En eerlijk gezegd, en je mag het niet met me eens zijn, het woord ‘onderwijs-achterstanden’ kan ik niet meer horen. Begrijp me niet verkeerd, er zijn kinderen die door de lock-down(s) een achterstand hebben opgelopen, maar tegelijkertijd waarschijnlijk heel veel andere dingen wél geleerd hebben. En als ze het niet geleerd hebben, zou het dan de oplossing zijn om onderwijstijd te verlengen? Ze op een verlengde schooldag nog meer vol te proppen met reken- en spellingsstrategieën in de hoop dat ze met de CITO een niveautje omhoog gaan?

Brr… ik krijg er echt de kriebels van!

Wat dan wél?

Kunnen we niet gewoon accepteren dat we een soort van nieuwe beginsituatie hebben? En bedenken wat we belangrijk vinden? Wat ík belangrijk vind, is dat kinderen vooral in deze tijd gehoord en gezien worden. Er gebeurt zoveel: Groepen die ineens halverwege de schooldag naar huis moeten, doordat een klasgenootje (of familielid) Corona blijkt te hebben. Groepen waarbij er ineens een invaller (als die al te vinden is) is, omdat de juf of meester getest moet worden. Groepen waarbij de juf of meester online vanuit thuis lesgeeft en de kinderen op school les krijgen…of thuis. Het is elke dag is het weer een verrassing én spannend als je op school komt; wat staat me vandaag weer te wachten?

En dan de leerkrachten; je zou elke dag maar weer met frisse moed moeten beginnen met de bibbers in je benen en hopen dat er géén ‘snotneus’ in je klas zit….

Check even in…

Hoe zou het voor je zijn als je elke dag even start met een moment waarop je kunt checken hoe het met jouw groep ervoor staat? Dat je de dag start en weet wat er speelt? Hoe zit jouw groep erbij? Wat leeft er?
Een manier om de dag op die manier te starten is de Check-In (Kramer, 2014).

Tijdens de Check-In stel je een vraag die relevant zijn op de context; wat is belangrijk voor je vandaag? Wat wil je zeker even kwijt om de dag goed te kunnen starten? Goede Check-In vragen zijn ‘ronde vragen’; vragen waarbij kinderen zowel vanuit denken, doen als voelen kunnen antwoorden. Zo is ‘wat is jouw leerdoel voor vandaag?’ een meer toegespitste en daarmee minder ronde vraag dan ‘wat is belangrijk voor je vandaag?’. Ronde vragen geven ruimte voor antwoorden op zowel inhouds- als gevoelsniveau.

Check zelf ook in; je beantwoord eerst zelf de vraag. Door zelf open en eerlijk te zijn, en iets van jou als persoon te laten zien, maak je het veilig voor de groep om dit voorbeeld te volgen (Kramer, 2014).

Gouden vragen nodig?

Ik hoor je denken…pfff, moet ik ook nog vragen bedenken!

Daar heb ik een oplossing voor:

En nu terug naar waar ik mee begon… Difficult roads….

Often lead to beautiful destinations!

Ik ben er namelijk van overtuigd dat als we met z’n allen deze crisis doorkomen, we ‘onze’ kinderen ook een heleboel meegegeven hebben, hun levensrugzak gevuld hebben. Maar… dan moeten we er wel met een andere blik naar kijken: naar mogelijkheden! Zullen we samen hierop In-Checken?

En… als je aan de slag weet met de Check-In vragen, ben ik natuurlijk reuze benieuwd wat je ervaring is. Laat ‘m achter!

Ik wens je fijne Paasdagen toe. Veel plezier met zoeken.. naar eitjes! Want… die Gouden Check-In vragen die heb ík al voor je gevonden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Op zoek naar snelle groepsvormers?

Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

Nieuwsgierig?

Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

Check de mail om het e-book te downloaden!