Groepsvorming na de zomervakantie. Het schooljaar is nu voor bijna iedereen gestart. Misschien begin jij maandag met de eerste week, voor een ander staat week 3 al op het programma. Wat ook betekent dat voor Noord de formingfase gaat starten, terwijl het in Zuid al kan gaan stormen. Hoewel, soms kan die storm zich ook al eerder aandienen….

Zo sprak ik gistermiddag een IB-er die zich nu al, aan het einde van week 1 in midden Nederland, een leerkracht bij haar had die aangaf: ’Als het zo moet, dan ga ik het niet doen hoor met deze groep!’.

De groep bleek het haar de afgelopen week al zó moeilijk gemaakt te hebben dat ze het nu eigenlijk al niet meer zag zitten. Het viel ook niet mee. Starten op een nieuwe school, in een nieuw team, met een ander concept dan je gewend bent. Met een groep 7 die twee jaar met dezelfde leerkracht heeft gehad. Een leerkracht die de groep helemaal meenam in de besluiten die ze namen. Ze hadden een gezamenlijke missie en afspraken, de kaders waren duidelijk. Kinderen én leerkracht wisten precies wat ze aan elkaar hadden. Wat wel en niet kon. Dat had in het begin ook bloed, zweet en tranen gekost, maar door vanaf het begin aan een gezamenlijk doel te werken hun gezamenlijk is het gelukt om het samen fijn te hebben, binnen de kaders die ze samen gemaakt hadden.

De IB-er vroeg me: ‘Nicole, dit gaat niet goed in deze groep! Wát kan ik doen? Kun jij hierin iets betekenen?’

 

Waardoor ging het dan nu al mis in week 1?

De leerkracht is gestart met ‘Regels en afspraken’. Zij heeft bepaald hoe de afspraken en routines eruitzien in de klas. De ‘zo doen we (ik) het hier.’ Vanaf dag 1 hangt er een lijst met 10 afspraken waar kinderen zich aan moeten houden. Op de eerste dag moest elk kind daar zijn of haar handtekening onder zetten. Omdat de groep zich nog in de aftastende fase bevindt, hebben ze dit gewoon gedaan. Maar in de loop van de week zijn ze er waarschijnlijk, onbewust (!) achtergekomen dat dit niet is hoe het voor hen werkt. De groep is meteen de grenzen van de leerkracht op gaan zoeken en in de storming terecht gekomen.

Wat in deze groep al jaren speelt, is een bepaalde mate van positieve groepsdruk. Kinderen willen het stuk voor stuk goed doen. Ze zijn een hechte groep met drie positieve leiders. Alleen lijken die leiders zich nu te keren tegen de leerkracht. En worden het informele negatieve leiders. En dat in één week tijd!

Groepsvormers of spelletjes?

Ik vroeg de IB-er of ze wist of er de afgelopen week ook groepsvormers zijn ingezet in het kader van de Gouden Weken.
‘Er zijn afgelopen week wel spelletjes gedaan, maar niet echt doelgericht. Soms is de groep buiten naar het plein gegaan en mochten ze zelf een spel kiezen. En ze hebben wat energizers gedaan. Maar volgens wat ik hoorde heeft de leerkracht zich vooral op het programma gestort.’

Het klinkt gek. Maar ik snap het ergens ook wel.

Als je nieuw op een school komt, heb je houvast aan een programma van taal, rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen etc. Het geeft je als leerkracht een kader. Groepsvorming is van een heel andere categorie. Dat ligt niet zo vast. Er kunnen onverwachte dingen naar boven komen waar je misschien niet meteen het gevoel krijgt dat je ‘het onder controle hebt’.

Maar… wil je bouwen aan een fijne groep, dan heb je het keihard nodig om eerst samen het doel te bepalen. Van daaruit afspraken te maken. Dus niet ‘Zo doe ik het hier’. Maar: ‘Zo doen wij het hier!’. Je stelt samen het kader van waaruit je wilt werken.

Én doelgerichte activiteiten in te plannen om elkaar beter te leren kennen. Dus ook de leerkracht!

Even terug naar de vraag van de IB-er of ik kon helpen. De eerste stap hebben we gisteren gemaakt. Even meedenken en bedacht wat de volgende stap is: het proces positief gaan ombuigen.

Ombuigen naar een positieve start

Z

Nieuwe start

Door opnieuw te starten: samen met de groep een missie maken, bouwstenen/afspraken maken en daarna T-kaarten.

Z

Doelgericht

Door doelgerichte groepsactiviteiten in te zetten. En met doelgericht stel je jezelf de volgende vragen:

  • Waarom kies ik deze activiteit?
  • Wat is het doel van de activiteit?
  • Wat wil ik bereiken met deze activiteit?
  • Wat wil ik kinderen zien doen / horen zeggen?
  • Wat gaat deze activiteit op de langere termijn opleveren?
Z

Reflecteren

Door te reflecteren met de kinderen. Zowel op de missie en de afspraken als de groepsvormingsactiviteiten. Vragen die je kunt stellen zijn:

  • Wat ging er goed tijdens de activiteit en waarom?
  • Hoe hebben we elkaar geholpen om het doel te bereiken?
  • Wat zouden we de volgende keer anders doen om beter samen te werken?
  • Wat heb je geleerd over jezelf en je klasgenoten tijdens deze activiteit?
Z

De volgende stap bepalen

Door samen te bepalen wat de volgende stap is: Wat is waar we nu aan willen gaan werken? Vragen die daarbij kunnen helpen zijn:

  • Wat vonden jullie het belangrijkste dat we hebben geleerd tijdens deze activiteit?
  • Welk aspect van onze samenwerking kunnen we nog verder verbeteren?
  • Wat willen we als groep bereiken in de komende week?
  • Welke nieuwe afspraken kunnen ons helpen om het nog fijner te hebben met elkaar?

De IB-er gaat er mee aan de slag, samen met de leerkracht.
‘Ik ga het proberen, maar als het me niet lukt kom ik meteen bij je terug hoor!’

Zoek je nog Groepsvormers voor binnen en buiten?
Kijk dan even hier:

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Op zoek naar snelle groepsvormers?

Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

Nieuwsgierig?

Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

Check de mail om het e-book te downloaden!