De tijd vliegt. Net zo snel als de vakantie voorbij is gevlogen, is het schooljaar ook al weer lang en breed gestart. We zitten inmiddels hier in het zuiden aan het einde van de herfstvakantie! Nou ja, herfstvakantie. Ik heb wel eens een slechtere zomervakantie gehad. Het ergste is eigenlijk, dat ik heb nog geen tijd gehad om een beetje een fatsoenlijk blog te produceren. Dit schooljaar ben ik twee dagen per week ‘voor mezelf’ gaan werken. Dat betekent dat ik twee dagen per week beschikbaar ben voor scholen die begeleiding / coaching voor leerkrachten met een dynamische groep nodig hebben of andere vragen hebben. In de vakantie samen met Jelly (Klasse(n)Kracht) mooie, leuke en inspirerende plannen gemaakt. Het is een echte samenwerking geworden! Zo gaaf om in deze trein mee te mogen. Voel me echt een bevoorrecht mens! Ik zie mezelf nog zitten bij de (mijn) eerste workshop Klasse(n)Kracht. Het paste zó bij hoe ik over onderwijs en het pedagogisch klimaat dacht en denk. Als je me toen gezegd had dat ik drie jaar later zelf een studiedag Klasse(n)Kracht zou geven, had ik je compleet voor gek verklaard. Maar inmiddels is die studiedag al geschiedenis. Heb het gewoon gedáán! Het was reuze spannend, maar… als je weet waar je het over hebt én je mag gewoon een hele dag over je passie praten dan geeft het alleen maar heel veel energie. Die energie gun ik leerkrachten die voor de klas staan ook.
Afgelopen week was ik op een school waar ik het boek zag liggen van ‘meneer Krijtje’. Geweldig hoe pakkend de cartoons en de teksten zijn. Deze kwam ik tegen en dacht meteen aan een traject waar ik op het moment vanuit Nicole Megens Onderwijscoaching mee aan de slag ben:
Voor de vakantie kreeg ik een ondersteuningsvraag van een school die in het nieuwe schooljaar ging fuseren. In eerste instantie dacht ik dat het om één groep ging. De vraag was echter om zes groepen op één lijn te krijgen, zodat er ook groepsdoorbrekend fijn samen gewerkt en gespeeld kon gaan worden. Dát is het doel van de school, mijn missie is om ook de leerkrachten daarin mee te nemen. Zij moeten ook de verbinding zien te maken; zowel met de kinderen als collega’s onderling. De leerkrachten komen van twee verschillende scholen. Vol energie zijn ze dit schooljaar gestart. Ze staan vol energie en passie voor de nieuwe groep. Hebben er zin in om er sámen weer wat moois van te maken.
Om deze fase als leerkracht te overleven zijn de volgende vijf tips misschien nuttig:
- Weet waar je met je groep naar toe wil. Wat is jouw missie en wat is de missie van de groep? Waar willen jullie aan het einde van het schooljaar met een fijn gevoel op terug kijken? Wanneer ben je trots?
- Zorg, samen met de kinderen, voor duidelijke en concrete regels en afspraken. Formuleer de regels en afspraken in concreet gewenst gedrag. Lees even terug in mijn blog Max en de roze olifant en word je weer even bewust van het feit dat onze hersenen het woord ‘niet’ niet kennen.
- Zet in op groepsvormingsactiviteiten. Wanneer je met spellen aan de slag gaat, zoek dan naar spellen zonder winst en verlies maar mét elkaar kunnen vertrouwen en elkaar beter leren kennen. Groepsvorming betekent ook elkaar beter leren kennen. Wie ben jij? Wat vind je leuk? Waar heb je een hekel aan? etc. Neem groepsvormingsactiviteiten gewoon op in je rooster én doe ze doelgericht!
- De eerste weken worden vaak de ‘Gouden Weken’ genoemd. Ik zou er liever een ‘Gouden Jaar’ van maken. Wanneer je de kinderen in de eerste weken meeneemt in een stuk reflectie, kun je hier het hele jaar van profiteren. Een idee is om een ‘vragen-doosje’ te maken. Een doosjes met verschillende reflectievragen erin. Trek aan het einde van de dag een kaartje en beantwoord samen met de groep de vraag. Zo kun je tijdig bijsturen op dingen die nog niet lekker lopen of trots zijn op de dingen die juist al heel goed gaan. Geef gemeende complimenten!
- Wees jezelf bewust dat je deze fase met ‘gedoe’ gewoon hebt te verduren. Er met volle vaart tegenin gaan, het tegenhouden, heeft geen zin. Regie op deze fase voeren heeft wél zin!
En… als je af en toe denkt ‘pfff’ (en dat mag best), denk dan even terug aan die eerste schooldag. Toen je helemaal uitgerust en vol energie aan het nieuwe schooljaar begon. Bedenk dan dat ‘Hij pest’ en ‘Zij klikt’ er gewoon bijhoort en ga er eens over in gesprek met je collega’s. Hoe staan zij erin? Maak verbinding!
Hoe overleef jij deze fase? Heb je leuke ideeën? Laat ze dan gerust achter.