Hoe start jij jouw dag in met de groep? Komen kinderen rustig binnen en heb je de afspraak dat ze meteen aan het werk gaan; een boek lezen, werken aan de weektaak of een leescircuit? Of mogen ze eerst even rustig ‘landen’, even kletsen en pakken ze ondertussen hun spullen om aan het werk te gaan. Of……?

Twee keer anders

Laatst kwam ik op een regenachtige novemberdag rond 8.20 uur op een school aan. In de gangen was het druk en vooral een natte bende door de regen. Van een afstandje stond ik naar de verschillende groepen te kijken hoe de kinderen binnenkwamen en wat ze vervolgens in hun groep moesten gaan doen. Het waren twee groepen. Beide leerkrachten stonden in de deuropening en begroetten de kinderen. Twee keer op een heel andere manier. De ene leerkracht zei:

‘Goedemorgen Jamy, je mag gaan zitten en meteen aan de weektaak beginnen. Wat je moet doen staat op het bord.’

De andere leerkracht:
‘Goedemorgen Sanne, wat fijn dat je er weer bent. We gaan als iedereen er is starten met de weektaak. Maar je mag eerst nog even zelf kiezen wat je gaat doen.’

In beide groepen was er een rustige en positieve sfeer en toch was het in beide groepen totaal anders.

Verschillende leerkrachten

In de nabespreking met de leerkrachten benoemde ik het verschil wat ik tijdens mijn observatie gezien had. En stelde de vraag: ‘Wat is voor jou belangrijk wanneer de kinderen ’s ochtends binnenkomen?’
Heel neutraal, zonder oordeel.

De ene leerkracht antwoordde met:
‘Ze wel even zien, maar daarna wil ik dat ze meteen aan het werk gaan. Anders haal kom ik aan het einde van de dag tijd te kort. In die tijd kunnen ze al best het e.e.a. gedaan hebben. En vanuit die rust kan ik meteen door naar mijn instructie voor rekenen.’

De andere leerkracht:
‘Ik vind het belangrijk dat ik even echt contact met ze maak, maar dat kinderen ook onderling even de tijd hebben om contact te hebben. Even te landen in de schooldag. Wanneer iedereen weer ervaart dat het weer fijn is om op school te zijn, kunnen we aan het werk.’

Verschillende routines

Zoveel verschillende scholen en groepe als er zijn, zoveel verschillende leerkrachten en dus zoveel verschillende manieren om de dag te starten. Waar de ene leerkracht het fijn vindt om meteen met de groep aan het werk te gaan, vindt de ander het fijn om eerst even tijd te maken om de verbinding aan te gaan met de kinderen en de kinderen met elkaar.

Verschillende oorzaken

De manier waarop je de dag start, kan door verschillende oorzaken beïnvloed worden. Vaak kijk je als leerkracht naar wat de groep aankan en waar je jezelf het prettigst bij voelt. Heb je een rustige groep, die wel wat zelfstandigheid aankan? Dan is het binnenkomen, even mogen kletsen en de spullen pakken een prima manier. Want je weet dat ze hun zelfstandigheid pakken en gaan doen wat er van ze verwacht wordt. Maar heb je een groep die al stuiterend en met veel kabaal (en soms gedoe) binnenkomt, dan kies je er vaker voor om de kinderen meteen aan het werk te zetten. Toch is het goed om samen in te checken en je ervan bewust te zijn dat een goede check-in met je groep belangrijk is om samen een fijne dag te hebben.

De Check-In?

Een check-in is een activiteit aan het begin van de dag waarbij kinderen én de leerkracht de gelegenheid krijgen om te delen hoe het met ze gaat, zowel op emotioneel, mentaal als fysiek vlak. Het is een tijd voor reflectie, zelfbewustzijn en het delen van eventuele zorgen of successen. Het belangrijkste doel van een check-in is het creëren van een veilig leef- en leerklimaat in de groep waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen.

 De voordelen van een Check-in

Het even de tijd nemen om in te checken heeft zeker voordelen.

Het versterkt de onderlinge band

Door de kinderen de kans te geven om dat wat hen bezig houdt te delen, bouwen ze een sterke band op. Het vertrouwen en de verbinding die ontstaat, zorgen ervoor dat kinderen zich veilig genoeg voelen om vragen te stellen, zich uit te drukken en actief deel te nemen.

Het bevordert het welzijn

Een check-in geeft kinderen de ruimte om eventuele zorgen of gevoel wat niet fijn is te uiten. Het helpt de leerkracht om kinderen op tijd te kunnen ondersteunen en te helpen wanneer ze ergens mee zitten.

Bevordering van zelfbewustzijn

Door kinderen aan te moedigen om na te denken over hoe ze zich voelen, ontwikkelen ze zelfbewustzijn- en zelfregulatieve vaardigheden. Dit helpt hen niet alleen op school, maar ook in het dagelijks leven.

Blob Tree

Een leuke manier om in te checken is m.b.v. the Blob Tree. Deze werd in de jaren ’70 ontwikkeld door Pip Wilson. Het is een tekening van een boom met figuurtjes in de boom: De Blobs. Ter introductie kun je uitleggen dat je op de plaat een boom zonder blaadjes, maar mét Blobs ziet. Het Blobs-volkje speelt en leeft samen in de boom. Maar niet iedereen is elke dag hetzelfde; de ene dag voel je je blij, een andere dag kun je je verdrietig of bang voelen. M.b.v. de Blob Tree kun je kinderen in laten checken en gesprekken op gang brengen die bijdragen om een fijne groepssfeer te creëren.

Wil je de Blob Tree inzetten? Google dan even, want er zijn veel voorbeelden te vinden; met en zonder kleur. Met en zonder cijfers. Of kijk even op de site van Blob Tree.

Meer weten over de check-in?
In dit blog lees je er meer over. En hier vind je ook nog handige check-in en check-out vragen.

Hoe loopt jouw start van de dag met de groep?
Heb je hulp nodig of wil je er gewoon een keer met me sparren over de Check-In?

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Op zoek naar snelle groepsvormers?

Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

Nieuwsgierig?

Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

Check de mail om het e-book te downloaden!