‘Goedemorgen, wanneer je binnenkomt pak je je boek en ga je lezen of begin je alvast met de opdrachten in de map. Heb je de mail van gisteren nog niet doorgenomen? Dan begin je daar mee.
Om 9.15 uur start het programma en krijg je een stuk theorie over groepsvorming.’
Stel je voor, dat dit op een flap geschreven stond als jij ’s ochtends binnekomt bij een training, cursus of studiedag. Wat zou je dan denken? Wat zou je voelen? En wat zou je gaan doen?
Welkom
Ik verwacht dat iedereen er anders op zal reageren, maar ik zou mezelf niet echt welkom voelen. Of misschien is ‘niet welkom’ de verkeerde omschrijving. Ik zou me niet gezien voelen en vooral het contact en de verbinding missen. Een ander zal wellicht denken: Oké, kan ik tenminste even in alle rust bijkomen van de reis en in stilte mezelf oriënteren op de dag en op de anderen in deze groep. En nog een ander zou kunnen denken: Wat is hier het doel van? Ik wacht het rustig af, ik heb alle geduld.
Check-In
Hoe ik nu op dit onderwerp kom? Wanneer je me volgt op social media, heb je ongetwijfeld gelezen dat ik woensdag en donderdag een mijlpaal bereikt heb: ik ben samen met Jelly gestart om een nieuwe club Specialisten Klasse(n)Kracht op te leiden. De achtste groep alweer. Het is echt zó gaaf om dit te mogen en te kunnen doen. En ook zó bijzonder! Zelf zat ik in 2017-2018 in de eerste lichting afgestudeerde Post-HBO Specialisten Klasse(n)Kracht. En nu mag ik zelf de opleiding mee geven. En dus starten we afgelopen woensdag de opleiding, zoals ik ook altijd mijn trainingen en workshops start, met een Check-In.
Het doel van de Check-In is om elkaar te verbinden. En om dat wat er in de groep leeft naar boven te halen. Een Check-In helpt ook om helemaal bewust te worden van de situatie op dat moment en wat je samen als groep te doen hebt. Het nodigt iedereen uit om te kunnen zeggen wat er gezegd moet worden en in feite laat je daarmee de waterlijn zakken.
Verbinden
De afgelopen twee dagen zijn we dus ook gestart met een Check-In. Ik verbaas me dan steeds weer wat er gebeurt. Oh, voordat ik verder ga, is het goed om te weten wat de spelregels zijn:
- Pop-corn-style / pop when you’re hot; We gaan dus niet het vaste rondje maken.
- Sharing & dumping: je vertelt wat, maar we reageren niet op elkaar. Zo ontstaat er geen discussie.
- Je neemt de tijd , maar houdt ook rekening met de beschikbare tijd.
- De (bege)leider begint door als eerste zelf in te checken.
En wat er vervolgens gebeurt blijf ik een wonderlijk proces vinden: Ieder benoemt wat op er op dat moment in zijn/haar hoofd of gevoel opkomt, gerelateerd aan de vraag die je stelt. Het is dan ook handig om van. tevoren goed na te denken over wélke vraag je gaat stellen. Zorg er ook voor dat het een open antwoord gegeven kan worden. Want alleen met een ‘ja’ of ‘nee’ check je niet echt lekker in. 😉
Het mooie is dat het soms net een bol wol ik die je samen oprolt, omdat het onderwerp soms steeds grotere of uitgebreider wordt. En tegelijkertijd ontrafel je de bol, doordat allerlei lijntjes duidelijk worden. Maar bovenal: ieders mening, gedachte of emotie wordt gehoord! En je weet dus in een relatief korte tijd hoe iedereen erbij zit.
Verschil
Wanneer je nu teruggaat en het intro van mijn blog leest, hoop ik dat je het verschil ontdekt. Start je de dag met een mededeling en richt je je meteen op de taken? Of.. check je eerst even in met jouw groep, jouw team, jouw collega’s? Ga je eerst even na wat er leeft in de groep? Hoe iedereen erbij zit, wat de verschillende rollen zijn in de groep. Kortom; laat je even de waterlijn zakken en ga je op zoek naar het weefsel van de groep? Of ga je gewoon in één klap door en bedenk je halverwege de dag: wat maakt dat ze vandaag zo onrustig zijn? Hoe komt het dat ze vandaag zo weinig van elkaar kunnen hebben?
Tips
- Schiet niet in de stress als er een stilte valt. Stilte kan ook denktijd betekenen en er gaat vanzelf wel iemand praten.
- Alles wat gezegd wordt, is goed. Er is geen goed of fout.
- Laat jezelf niet verleiden tot een gesprek, hoe moeilijk het ook is. Het is echt ‘sharing & dumping’.
- Geef aan het einde van de Check-In een samenvatting van de verschillende zaken die genoemd zijn. Hiermee breng je het aanwezige weefsel van gedachten, gevoelens, ideeën en behoeften in het bewustzijn van de groep.
Check-Out
Als je dan aan het begin van de dag of de bijeenkomst bent ingecheckt, is het ook mooi om de cirkel rond te maken en aan het einde weer ‘uit-te-checken’. Door uit te checken evalueer je de dag of de bijeenkomst, je neemt afscheid en alle losse eindjes die er nog zijn worden uitgesproken en dus boven de waterlijn gebracht.
Als trainer of begeleider vind ik de check-out ook altijd een mooi moment om even te peilen hoe iedereen de bijeenkomst ervaren heeft. Hoe fijn zou het zijn dat de kinderen uit jouw klas ook elke dag even uitchecken, zodat jij als leerkracht ook weet wat er leeft en hoe ze naar huis gaan. En, het hoeft niet lang te duren, soms heb je aan één of twee woorden per kind ook genoeg. En laat je ze in-en uitstappen, dan heb je meteen een beeld van de groep.
Meerwaarde
De afgelopen dagen ben ik weer bevestigd in wat ik al dacht en wist: de Check-In en Check-Out maken je bijeenkomst ‘rond’. Je hebt een duidelijk begin en een eind. Ook fijn voor iedereen die het prettig vindt om houvast te hebben aan een beetje structuur. 😉
Enthousiast? Download dan mijn e-book met handige Check-in / Check-out vragen.
En nog iets… ik post regelmatig iets op Facebook, Linked In of Instagram. Als je me daar gaat volgen, blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen, tips en ideeën die ik heb.
E-book
Wil je ook aan de slag met in- en uitchecken in jouw groep?
Dat kan!
Ik heb een e-book voor je klaargezet met 23 gouden Check-In & Check-Out vragen.
Download ‘m hier:
Mocht je er vragen over hebben?
Plan dan een online-sparmoment met me in: