Ja hoor, ik zit er middenin; de adjourningsfase! Nou ja, middenin. Eigenlijk ben ik gewoon bezig met een eindsprint. Saillant detail: van letterlijk sprinten is op dit moment geen sprake. Loop net een week ‘krukken-vrij’ met een zweepslag. Kan op het moment wél op hakken lopen, maar niet op sneakers en laat staan op mijn blote voeten. Dus als je het beeld had dat ik letterlijk aan het sprinten ben, dan moet ik je teleurstellen.
Dat die zweepslag iets met mijn eindsprint te maken heeft, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Want, hoe vaak gebeurt het jou dat wanneer je denkt ‘nog even volhouden en dan…’, dat er dán net iets gebeurt waar je totaal geen rekening mee hebt gehouden. Zo zag ik dat afgelopen jaar ook bij sommige leerkrachten die ik begeleid heb. Het ging eigenlijk best al een tijdje met pieken en dalen, maar toen gebeurde er ….. (vul maar in) en hops, toen werd de ‘lastige groep’ ineens een ‘moeilijke groep’ waarin ze echt watertrappelend probeerden boven te blijven. En gelukkig stond ik aan de kant om de reddingsboei toe te werpen en er samen weer een fijne groep van te maken. En als je dan aan het einde van het traject hoort: ’Ik zou eigenlijk best met de groep meewillen.’ Of: ‘Ik heb ze gewoon gemist in de meivakantie.’ Dan ben ik echt súper trots op de leerkracht en word ik intens gelukkig van wat we samen bereikt hebben.
Kenmerken Adjourning
Wat zijn nou eigenlijk de kenmerken van die Adourningsfase?
Aandacht
Het is dus goed om specifiek aandacht te schenken aan deze fase in jouw groep. Bijvoorbeeld door samen met de groep terug te kijken op de groepsmissie die jullie gemaakt hebben. Hopelijk heb je ‘m door het jaar heen regelmatig terug laten komen en is dit hét moment om te checken of jullie het gezamenlijke doel gehaald hebben. Maar ook door samen terug te kijken naar mooie momenten en misschien ook wel verdrietige momenten. Alles mag er zijn! Zo kun je het proces van afscheid nemen actief begeleiden.
In Goed van Start (Pennings et al., 2018) kwam ik een mooie vorm tegen om hier een activiteit van te maken. Het wordt ‘De Afscheidsvergadering’ genoemd en gaat als volgt:
Jongere kinderen
Voor de jongere kinderen (groep 1-2) is het een idee om het ‘kleiner’ te maken. Nodig bijvoorbeeld de volgende leerkracht uit of iemand anders (directeur, IB-er: die vinden dat stiekem hartstikke leuk weet ik uit eigen ervaring) en laat de kinderen hun bijzonderheden van het afgelopen jaar vertellen. Deze activiteit zou je ook kunnen starten met een korte uitwisseling in tweetallen (Schoudermaatje).
Ik ben benieuwd naar welke herinneringen er in jouw groep naar boven komen. Ben vooral nieuwsgierig naar de herinneringen waarvan jij dacht: Oh jaaaa!
Of: Dat ze dát onthouden hebben, ik was het zelf al weer vergeten!
Laat je het me weten?
En geniet vooral de laatste weken van jouw groep, want afscheid nemen kun je maar één keer goed doen.