Vandaag, 21 januari 2023, de coachingskalender:
‘Liever een zes zonder stress, dan een zeven zonder leven.’
Oei, die komt binnen. Net nu ik mijn blog aan het schrijven ben over van een 7 graag een 10 willen maken. Wat betekent dat dan?! Je kunt er van alles van vinden, maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar: ik doe iets goed, of ik doe het niet. En volgens mij heeft het ergens anders mee te maken; het gaat om de inhoud van de cijfers, niet om het cijfer op zich. Want wat zit er dan in dat cijfer? Hoe ziet het eruit?

Van 7 naar 10

Toen ik het met mijn broer over mijn idee van de folder had en hij aangaf dat mijn ontwerp een 7 was en hij er een 10 van wilde maken, ging ik automatisch vragen stellen over wat er dan ánders zou zijn. Want ja, ik wilde ook die 10, maar wilde wel weten wat dan het verschil zou zijn. Stiekem wist ik dat wel, hij is niet voor niets ontwerper en ik ben onderwijscoach. Daar zat al een verschil; vanuit welk kader je denkt en handelt. En welke kwaliteiten je dan in kunt zetten.

Steeds dichterbij

Het begon al met het programma:
‘Nee, niet in Canva!’ (7)
Broerlief ging wel even voor me aan de slag met een grafisch programma (10). Dat was zaterdag.
Maandagochtend 8.00 uur: ‘
Zus, de teksten op jouw site zijn prima (7), maar laat er voor een folder even een copywriter naar kijken.’ (10)
Oké, een copywriter. En waar tover ik die dan vandaan? Hoe ging ik dat doen in de tijd die ik had?! Kon ik ergens nog tijd winnen de aankomende week? Wat een stress om van een 7 een 10 te willen maken. En waarom wilde ik dit?! Maar, we gingen door. Gelukkig vond mijn broer iemand die me uit de brand kon helpen. Dinsdag tijdens mijn autorit naar het westen van het land gebeld met de copywriter…. En zo kwam die 10 steeds dichterbij.

Diezelfde dag op een school

Na het telefoontje kon ik het loslaten en was op weg naar de begeleiding van twee trajecten. Zoals vaak startte ik de nabespreking met: ‘Wat is er veranderd na onze laatste afspraak?’ Gelukkig waren er binnen beide trajecten positieve veranderingen opgetreden. Bij de een wat sterker dan bij de ander, maar ze gingen de positieve kant op; er was meer rust in de groep. Bijzonder was dat toen ik bij de leerkracht van groep 5 de schaalvraag stelde ze aangaf dat het eerst een 4 of 5 was, afhankelijk van de situatie, en nu al heel vaak een 7. De leerkracht van groep 7, gaf aan dat het eerst een 7 was en nu een 7,5 en soms een 8. Ik zag de intern begeleider verbaasd kijken. Zij had een heel ander beeld. Ik vroeg haar hoe zij het zag: ‘Nou, eerst echt wel een 4 of misschien zelfs wel een 3! En nu gaan we richting de 5 en soms een 6.’

Verschil door te vragen

Door verschillende soorten vragen te stellen werd het verschil duidelijk. De leerkracht keek veel meer naar momenten dat het wél goed ging. De intern begeleider zag meer de momenten waarop het niét goed ging. Logisch, want dan kwamen de kinderen bij haar op kantoor een OEPS-formulier invullen. Haar beeld van de situatie werd daardoor heel anders. Volgens de leerkracht waren er steeds meer momenten dat het beter of zelfs goed ging. En dat maakte dat ze het een 7,5 wilde geven. Ik vroeg haar wat er volgens haar in de 7,5 zat en wat er nodig was om een cijfer op te schuiven? Dus; hoe ziet die 7,5 eruit? Wat zie je kinderen doen? Wat hoor je ze zeggen? Wat doe jij zelf?
Daarna zijn we doorgegaan naar het doel. Dat is een 8. En, wat is er dan anders als het een 8 moet worden. Wat zie je kinderen doen? Wat zie je jezelf doen? Wat heb je nodig om tot die 8 te komen? Hoe ga je dat doen?

De kracht van vragen stellen

Het verschil zien zit dus vaak in de kracht van de juiste vragen stellen. Om gedrag in de groep te veranderen, is het nodig om ook aan de groep dit soort vragen te stellen. Zowel de kinderen als jij als leerkracht krijgen daarmee beter zicht op hoe het proces verloopt en wat er ‘anders’ moet om het beter te krijgen. In de praktijk merk ik dat het stellen van de juiste vragen best lastig is. Daarom hier wat voorbeelden.

Soorten vragen die je kunt stellen

Pre-start vragen

  • Hierbij gaat het om positieve veranderingen die zijn opgetreden.
  • Wat is er al veranderd sinds…..?
  • Hoe hebben we dat voor elkaar gekregen?
P

Wat nog meer-vragen

Er is altijd méér. Doorvragen met deze vraag helpt de groep te ontdekken welke mogelijkheden er zijn. Wanneer bijvoorbeeld het doel is dat het tijdens het stilteteken sneller stil is, kun je vragen:

  • Wat is daarvoor nodig?
  • En wat nog meer?
  • En verder?
  • Etc.
s

Vragen naar de uitzondering

Een probleem is nooit constant aanwezig. Er zijn ook momenten waarop het minder erg is of er (even) helemaal geen probleem is. Dus vraag ook naar uitzonderingen:

  • Wanneer is het even wat minder erg?
  • Wat is er dan anders, waardoor we er minder last van hebben?
  • Hoe doen we dat?
,

Schaalvragen

Deze vragen kun je het beste stellen aan het einde van een reflectiemoment met de groep of wanneer het doel behaald is:

  • Het moment waarop het niet goed gaat is een 0. En het doel wat willen bereiken is een 10, waar zitten we dan nu?
  • Wat hebben we nodig om één streepje op te schuiven richting het doel?
  • Hoe gaan we dat doen?
  • Wat hebben we daarvoor nodig?
  • Wat is er dan anders?

Bron: Coachen als professie (Van der Pol, 2018)

Gelukt! van 7 naar 10

En zo stond ik gisterochtend vol trots bij de drukker. Ik had nog één hobbel te nemen: ‘Kan het dinsdag klaar zijn?’.
‘Ja hoor, kom je het na 15.00 uur ophalen?’
Pfieuw! Alsof ik de eindsprint van de marathon had gehaald. Vooral doordat ik het overal maar even tussendoor had moeten doen.

Eenmaal thuis dacht ik: Maar wat nou als ik het bij die 7 had gelaten? Was het dan héél anders geweest?
Het antwoord: Ja!
Want stiekem heb ik een heleboel meer geleerd. Heb geleerd hoe ik in tijden van stress tóch rustig kan blijven én het overzicht niet hoef te verliezen. Heb geleerd snel beslissingen te nemen én toch kritisch te blijven. En vooral: dat tijd geen factor hoeft te zijn! 

Ik scheur vandaag snel dat blad van de kalender, want: Liever een tien met stress, dan een zeven zonder (levens)les. 😉

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Op zoek naar snelle groepsvormers?

Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

Nieuwsgierig?

Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

Check de mail om het e-book te downloaden!