Twee weken even helemaal niks hoeven. Wat was dat heerlijk die kerstvakantie! Eigenlijk vind ik die weken de fijnste weken van het jaar. Lekker een beetje cocoonen, boekje lezen bij de boom, aanrommelen in huis en gewoon even genieten van niks ‘moeten’. En ergens begint het dan ook wel weer te kriebelen aan het einde van die twee weken: ik wil gewoon door! Door waar ik gebleven was, door met de plannen die in mijn hoofd zijn opgeborreld, nadat ik even bewust heb stilgestaan bij de eerste periode van het schooljaar. Dus hup, aan de bak!

Knallende start

Dat dát niet altijd handig is om in de klas te doen, is nog geen vanzelfsprekendheid. In de gesprekken die ik voor de vakantie had met leerkrachten, voelde ik de ‘en na de vakantie gaan we meteen dóór!’ maar al te goed. Want, de groep is nu wel een groep, we zijn uitgestormd en het allerbelangrijkste: de Cito’s staan voor de deur! Er moet letterlijk een knallende start gemaakt worden.

Hoe vaak is het jou overkomen, dat je je die ‘knallende’ start voor ogen had en dat het toch nét weer anders liep dan je verwacht had? De rust die je voor de vakantie in je groep had, lijkt niet meteen terug te komen. De afspraken die voor de vakantie al zo goed ingebed waren, worden niet nageleefd. En binnen een paar dagen steken de conflicten, die er ook steeds minder waren, weer de kop op.

Wat is er aan de hand?!

Je vraag je af: ‘Hoe kan dat?’
En tegelijkertijd baal je als een stekker, want je had een knallende start voor ogen. Je wilt dóór vanaf daar waar je gebleven was. En… er staat nogal wat op het programma de komende weken!

Wat er aan de hand is, is dat de groep weer even teruggevallen is in de stormingsfase. De kinderen hebben twee weken vakantie gehad. De meesten hebben elkaar dan ook twee weken niet gezien. Het is dus weer even aftasten: hoe zit iedereen erbij? Hoe zijn de rollen in de groep ook al weer verdeeld? Wie is de leider? Er is even een herhaling van de strijd om de macht. Hoe kan ik erbij horen? En.. hoor ik er überhaupt nog bij?

Begeleid proces

Net als aan het begin van het schooljaar, is het dus belangrijk om de groep door dit proces heen te helpen. Je begeleidt ze door de fase van ‘herkaderen’ heen. Herkaderen in de zin van: checken of de waarden en normen die jullie samen belangrijk vinden nog kloppen. In de praktijk betekent dit de missie en de afspraken checken. Klopt het nog? Is dit wat we gezamenlijk willen? Hoe zien die afspraken er ook alweer uit? Wat is er nodig om het samen weer fijn te hebben?

Je kunt dit natuurlijk bespreken, maar je kunt er ook een activiteit aan koppelen.

Vijf ideeën voor een knallende start:

Maar ook hoe je het proces inzichtelijk maakt met Klasse(n)Pad:

Hartenwens

Geef de kinderen een hart op papier of laat ze er een uitknippen. Laat ze er vervolgens hun ‘hartenwens’ voor het komende half jaar op tekenen of verwoorden. Even los van de groepsmissie. Kijk daarna samen of er overeenkomsten met de missie zijn en of deze ergens aangepast of aangevuld moet worden.

Complimenten-zee

Iedereen groeit van complimenten. Complimenten zorgen ervoor dat je je fijn voelt en tegelijkertijd versterkt het je zelfbeeld. Bij deze activiteit maak je onderscheid tussen individuele complimenten en groepscomplimenten. Gebruik een aantal blauwe knutselkarton-vellen als basis. Kinderen gaan aan individueel aan de slag met complimentenvisjes: hierop schrijven ze complimenten voor een ander kind. Maar, in het water drijven nog meer complimenten, dat zijn de groepscomplimenten. Kinderen kunnen deze zelf vorm geven. Zo ontstaat er een collage van complimenten in de complimenten-zee.

Wie ben ik?

Eén van de kinderen gaat even naar de gang. De groep bepaalt welk kind de ‘wie ben ik?’ is. Dus: wie moet er geraden worden? De groep gaat staan. Het kind van de gang komt terug en mag alleen gesloten vragen stellen. Bijvoorbeeld: Ben je een jongen? Als het inderdaad een jongen is, gaan alle meisjes zitten. Zo worden er steeds opnieuw vragen gesteld, totdat de ‘Wie ben ik?’ over is, of eerder geraden wordt. Want dat mag! Je krijgt echter maar drie pogingen. 😉

Afspraken pantomime

In groepjes wordt fluisterend afgesproken welke afspraak zij het belangrijkst vinden voor de komende tijd. Daarnaast bespreken ze hoe de afspraak of bouwsteen uitgebeeld gaat worden. Evt. kun je de groep zich even laten verspreiden door de school om dat wat ze uit gaan beelden te laten oefenen. Bij terugkomst laat elk groepje, in pantomime vorm, zien om welke afspraak het gaat.

Je zou dit kunnen afwisselen door andere vragen te stellen als:

  • Welke afspraak ging er voor de vakantie al heel goed?
  • Welke afspraak is voor onze groep belangrijk om het fijn met elkaar te hebben?

Dat wist ik nog niet!

Neem een strandbal en schrijf daar met watervaste stift een aantal vragen op. Bijvoorbeeld:

  • Mijn favoriete sport is…
  • Het allerleukste om te doen is…..
  • Wat nog niemand van mij weet is….. Etc.

Ga met de groep in een kring staan en laat de bal over een weer gooien. Je beantwoordt de vraag die je als eerste ziet wanneer je de bal vangt.

Dit is overigens ook een leuke activiteit als start van een teamoverleg. 😉

Genoeg ideeën om er een knallende start van te maken?
Eigenlijk is het een kwestie van eerst even vertragen en daarna doorstarten. Even een pas op de plaats, het kader weer duidelijk stellen en dan…… door!

Nog ideeën nodig rondom de missie en afspraken? Download dan mijn e-book.

Ik wens je een mooie vertraging en daarna een knallende start toe!  Mocht je er hulp bij nodig hebben of vragen?

Neem dan even contact met me op of check mijn agenda om een (online) afspraak te maken.

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Op zoek naar snelle groepsvormers?

Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

Nieuwsgierig?

Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

Check de mail om het e-book te downloaden!