Schreef ik vorige week dat het ‘een pas op de plaats’ is zo’n vakantie? Het lijkt wel een pas voorwaarts! Het weer draagt daar wel aan bij moet ik zeggen. Ik mopper niet hoor, vind het prima! Kan heerlijk wat klusjes in huis doen, wat ‘zakelijke-zaken’ uitpluizen én complimenten ontvangen. Huh? Hoor ik je denken. Tja, het mindere weer zorgt ervoor dat onderwijscollega’s mijn website en blogs ontdekt hebben. Ik heb écht een aantal mooie en positieve reacties en complimenten ontvangen! Ik word er gewoon verlegen van. Ik vind het namelijk reuze spannend om mijn site en blog ‘wereldkundig’ te maken en kan er ook wel echt onzeker over zijn. Soms komen dingen ook samen. Ik was namelijk net het boek Regie versterken in het onderwijs (Van Loon, 2016) weer aan het doorbladeren. En daar kwam ik wat tegen over complimenten. Zo met de laatste periode in het vooruitzicht, lijkt me dit mooi om te delen.
Er zijn verschillende soorten complimenten. Je kunt iemand een compliment geven over wat iemand kan, over wat iemand doet, over hoe je eruit ziet en over iets wat je hebt. Bij kinderen is het belangrijk dat je complimenten geeft over de inspanning die een kind geleverd heeft. Deze complimenten versterken namelijk het zelfvertrouwen!
Wat zijn dan goede complimenten?
*Complimenten die je direct geeft, nadat je iets gezien hebt. Dus direct nadat je iets waargenomen hebt.
*Gemeende complimenten; deze complimenten ondersteun je verbaal en non-verbaal. Dus met je uitdrukking of je lichaamstaal
*Complimenten gekoppeld aan het hebben van meer regie. Bijvoorbeeld: ‘Wat goed dat je dit zelf bedacht en uitgevoerd hebt!’.
Als ik zo de opsomming teruglees dan kan ik concluderen dat ik twee van de drie ontvangen heb. Logisch, want via de digitale weg zijn gemeende complimenten lastig in te schatten. Of ik zou het aan de emoticons af moeten lezen. 😉
Nu gaan complimenten en zelfvertrouwen bij niet automatisch samen. Kan daar dan ook helemaal in verstrikt raken hoe dat toch zit. Logischerwijs (en volgens de literatuur) zou je toch moeten groeien van complimenten? Of het zou in ieder geval moeten bijdragen aan iets meer zelfvertrouwen. Ergens heb ik daar wel een klein gedeelte van het antwoord op gevonden; in de Transactionele Analyse. In Dit ben ik! (Koopmans, 2015) las ik over ‘strooks’. Het woord komt niet in het woordenboek voor, maar is een typisch TA-woord.
Er zijn vier soorten Strooks:
1.Positief voorwaardelijke; de positieve Strooks die je krijgt als je er iets voor gedaan hebt.
2. Positief onvoorwaardelijke; de positieve Strook die je krijgt om wie je bent.
3. Negatief voorwaardelijke; de negatieve Strook die je krijgt om wat je doet.
4. Negatief onvoorwaardelijke; de negatieve Strook die je krijgt om wie je bent.
De Strooks kunnen verbaal of non-verbaal gegeven worden en we geven ze eigenlijk de hele dag door. Op basis van onze ervaringen bouwen we een eigen Strookhuishouding op. We bepalen de manier waarop we met het geven en ontvangen van Strooks omgaan. We leren om de niet bij ons zelfbeeld passende Strooks te filteren en buiten te sluiten en de wel bij dat zelfbeeld passende Strooks eruit te lichten (Koopmans, 2015).
Het zit ‘m dus in het zelfbeeld …. even een stukje zelfanalyse op los laten dus. Dat is het! Leerzaam om daar mee bezig te zijn. Het boek van Koopmans (2015) levert naast deze Strooks nog veel meer mooie en bruikbare inzichten op vanuit de Transactionele Analyse. En hoe toevallig, de coachingskalender van vandaag meldt: De vraag ‘Mag ik iets tegen je zeggen? hoeft niet altijd een inleiding op iets onaardigs te zijn. (De kunst van zelfanalyse, dan maar kijken naar jezelf)
Gelukkig heb ik daar nog een hele week in rust de tijd voor! En jij? Wat zijn jouw plannen voor aankomende week? Ook even stil staan en rust nemen of ga je ook die stappen voorwaarts maken?