Ja hoor, ik zit er middenin; de adjourningsfase! Nou ja, middenin. Eigenlijk ben ik gewoon bezig met een eindsprint. Saillant detail: van letterlijk sprinten is op dit moment geen sprake. Loop net een week ‘krukken-vrij’ met een zweepslag. Kan op het moment wél op hakken lopen, maar niet op sneakers en laat staan op mijn blote voeten. Dus als je het beeld had dat ik letterlijk aan het sprinten ben, dan moet ik je teleurstellen.

Dat die zweepslag iets met mijn eindsprint te maken heeft, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Want, hoe vaak gebeurt het jou dat wanneer je denkt ‘nog even volhouden en dan…’, dat er dán net iets gebeurt waar je totaal geen rekening mee hebt gehouden. Zo zag ik dat afgelopen jaar ook bij sommige leerkrachten die ik begeleid heb. Het ging eigenlijk best al een tijdje met pieken en dalen, maar toen gebeurde er ….. (vul maar in) en hops, toen werd de ‘lastige groep’ ineens een ‘moeilijke groep’ waarin ze echt watertrappelend probeerden boven te blijven. En gelukkig stond ik aan de kant om de reddingsboei toe te werpen en er samen weer een fijne groep van te maken. En als je dan aan het einde van het traject hoort: ’Ik zou eigenlijk best met de groep meewillen.’ Of: ‘Ik heb ze gewoon gemist in de meivakantie.’ Dan ben ik echt súper trots op de leerkracht en word ik intens gelukkig van wat we samen bereikt hebben.

Kenmerken Adjourning
Wat zijn nou eigenlijk de kenmerken van die Adourningsfase?

  • Kinderen kunnen gaan mopperen, want dat lijkt het afscheid minder zwaar te maken.
  • Kinderen kunnen zich terugtrekken; een soort van losweken van de groep.
  • Of juist elkaar meer dan ooit op gaan zoeken.
  • De eerder gemaakte afspraken worden minder serieus genomen, want als we als toch niet samen verder gaan met deze juf of meester zijn de afspraken ook niet meer zo belangrijk.
  • Sommige kinderen worden onrustiger.

Aandacht
Het is dus goed om specifiek aandacht te schenken aan deze fase in jouw groep. Bijvoorbeeld door samen met de groep terug te kijken op de groepsmissie die jullie gemaakt hebben. Hopelijk heb je ‘m door het jaar heen regelmatig terug laten komen en is dit hét moment om te checken of jullie het gezamenlijke doel gehaald hebben. Maar ook door samen terug te kijken naar mooie momenten en misschien ook wel verdrietige momenten. Alles mag er zijn! Zo kun je het proces van afscheid nemen actief begeleiden.

In Goed van Start (Pennings et al., 2018) kwam ik een mooie vorm tegen om hier een activiteit van te maken. Het wordt ‘De Afscheidsvergadering’ genoemd en gaat als volgt:

  • Pak het groepsdoel erbij dat je samen aan het begin van het schooljaar gemaakt hebt. Blik samen met de groep terug naar dat moment. Kunnen ze het zich nog herinneren? Welke andere herinneringen heb je?
  • Geef de leerlingen DenkTijd.
  • TweeGesprek Op Tijd: De kinderen vertellen om de beurt aan elkaar welke herinnering zij daaraan hebben.
  • Een uitwisseling in viertallen (TweeVergelijk): elk tweetal vergelijkt de gedachten met een ander tweetal.
  • De goede momenten worden gedeeld in de groep.
  • En maak er dan samen iets beeldends van: tekeningen, een muurkrant, een digitale krant, videoboodschappen waar de herinneringen in terugkomen. Zo blijft het schooljaar voor eeuwig vastgelegd.

Jongere kinderen
Voor de jongere kinderen (groep 1-2) is het een idee om het ‘kleiner’ te maken. Nodig bijvoorbeeld de volgende leerkracht uit of iemand anders (directeur, IB-er: die vinden dat stiekem hartstikke leuk weet ik uit eigen ervaring) en laat de kinderen hun bijzonderheden van het afgelopen jaar vertellen. Deze activiteit zou je ook kunnen starten met een korte uitwisseling in tweetallen (Schoudermaatje).

Ik ben benieuwd naar welke herinneringen er in jouw groep naar boven komen. Ben vooral nieuwsgierig naar de herinneringen waarvan jij dacht: Oh jaaaa!
Of: Dat ze dát onthouden hebben, ik was het zelf al weer vergeten!

Laat je het me weten?
En geniet vooral de laatste weken van jouw groep, want afscheid nemen kun je maar één keer goed doen.

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Op zoek naar snelle groepsvormers?

Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

Privacyverklaring

Check je e-mail om het e-book te downloaden! Je ontvangt het binnen enkele minuten.

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

Nieuwsgierig?

Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

Check de mail om het e-book te downloaden!