03.01.2018….

Tijd om terug te blikken én tijd om vooruit te kijken. Tweeduizendzeventien was de ‘groene krul’ meer dan waard. Vroeger, toen ik in de eerste klas zat, mocht ik bij drie ‘groene krullen’ in mijn schrijfschrift met groene pen schrijven. Ik kwam het schriftje laatst nog tegen; heel veel groene krullen en dus veel met groen geschreven. Als ik terugdenk aan mijn eigen lagere school-tijd plopt dit ook altijd naar boven; mijn streven om steeds weer met een groene pen te mogen schrijven was onuitputtelijk. Steeds legde ik de lat weer hoger. Naast de goede pen een 10 proberen te scoren voor dictee en topografie. In geschiedenis was ik niet zo geïnteresseerd. Waarom zou ik moeten weten wat er in het verleden gebeurd was, ik leefde in het nu. En in de toekomst zouden we toch zoiets als Google of Wikipedia hebben. Oh, nee… dát wist ik toen natuurlijk nog niet. Zoals zoveel dingen die je nog niet kunt voorspellen voor de toekomst…

Zo ook 2017. In december 2016 ging ik, met knikkende knieën, naar de Kamer van Koophandel. Ik ging me inschrijven als ‘coach’. De aardige meneer achter de balie zag het helemaal voor zich; “Oh, u gaat een voetbalelftal coachen?!”. Nee, meneer! Geen voetbalelftal! Ik werk in het onderwijs (of zoals mijn moeder altijd zegt: ‘Onze Nic zit in het onderwijs’). Nu houd  ik over het algemeen niet zo erg van (stil) zitten, dus ik zeg liever dat ik wérk in het onderwijs. En samen (dus niet náást!) mijn werk op een school, werk ik ook voor mezelf. En dat laatste heeft het afgelopen jaar een verrassende wending genomen. 

Waar Pipi Langkous (mijn held in de kindertijd) dacht en zei: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’, was ik daar vorig jaar nog niet zo zeker van. En toch, mijn missie werd steeds duidelijker en mijn passie werd omgezet in energie! Of… kreeg ik energie doordat ik bezig kon zijn met mijn passie..?

Het afgelopen jaar heeft eigenlijk gewoon bevestigd wat ik al jaren verkondig of eigenlijk ‘voel’: Als het groepsklimaat, de veiligheid in de groep, niet op orde is komen kinderen niet tot leren. Kinderen moeten zich gehoord voelen. Mee mogen denken en sámen met de leerkracht er een fijn schooljaar van weten te maken.  Sámen werken aan de stip aan de horizon. Als ik terugkijk naar de groepen (leerkrachten) die ik begeleid heb, komt het vaak aan op afstemming en communicatie met de kinderen. Duidelijkheid scheppen in het concrete gedrag. Eigenlijk: hoe ziet het eruit wat we samen afgesproken hebben? Laatst nog was ik bij een groep waarbij de leerkracht met de handen in het haar zat, doordat de kinderen zich met alles en iedereen bemoeiden. Zo rondkijkend in de groep zag ik kinderen inderdaad heel sterk op elkaar reageren, maar ook een aantal afspraken hangen. Mijn oog viel op het woord ‘Verantwoordelijkheid’. Bij de afspraken stond: We letten op elkaar en elkaars spullen. Dus; alle ingrediënten om steeds op elkaar te letten én te reageren waren aanwezig! De kinderen hielden zich dus prima aan de afspraken! Door met de leerkracht samen te kijken naar ‘waar de groep van is’ en wat zij te leren hebben, zijn we tot een mooi plan gekomen. Even terug naar de groepsmissie en de regels en afspraken die erbij horen.

Terwijl ik dit typ denk ik; het lijkt zo simpel. Maar het is soms ook net door welke bril je kijkt, wat je ziet, wat je waarneemt. Ik vind het een uitdaging om op zoek te gaan naar de blinde vlekken en die te verbinden met wat er leeft (en leert) in de groep. De dingen die een leerkracht niet ziet, maar ik, als buitenstaander, wél. En daarmee (niet oordelend!) de leerkracht mee verder te helpen; de gereedschapskist vullen, inzichten geven, eigen constructen en waarden te ontdekken en kwaliteiten in te zetten. Een soort van samensmelting van de leerkracht en de groep met dezelfde missie.

Dus: Welkom 2018! Met: de opleiding Specialist Klasse(n)Kracht® afronden, de gereedschapskist van leerkrachten (aan)vullen, kinderen met plezier naar school laten gaan, Level 1 van Deep Democracy volgen, kilometers maken, leerkrachten coachen / begeleiden / opleiden, samenwerken. Maar ook: zelf leren, ontwikkelen en de de paden náást de gebaande paden ontdekken en begaan. Het ondernemerschap uitbreiden? én !.

PS: voor de afronding van mijn opleiding moet ik nog een artikel schrijven. Ik wil het op basis van één van mijn blogs doen. Dus mijn vraag aan jou: Welke inspireerde jou het meest en zou wat jou betreft een interessant en inspirerend artikel moeten worden? Laat het me weten!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Op zoek naar snelle groepsvormers?

Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

Nieuwsgierig?

Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

Check de mail om het e-book te downloaden!