Gek, maar ik worstel al minimaal vijf minuten met ‘hoe te beginnen’. Daar heb ik normaal eigenlijk nooit zo’n last van. Ben wel een ‘ik moet even wennen en afstemmen’-type, maar als ik me dan prima en op mijn gemak voel, dan ga ik helemaal ‘los’. Nou ja, da’s misschien niet het goede woord, dan kom ik gewoon in mijn kracht. Beter? Ach, allemaal te zweverig? Dat kan ook. Kan er even geen woorden aan geven volgens mij. Het is het gevoel. Punt.

Of, wacht, wat las ik in de vakantie toen ik mezelf weer eens even onderdompelde in het Human Dynamics boek ‘De Reisgids’? Kwam ik mezelf weer tegen mét mijn emotioneel-mentale dynamiek. En las de eigenschappen die ‘gewoon’ bij mij horen: Ik ben…..gedreven, heftig (huh?), communicatief, op ideeën gericht, toekomstgericht, geanimeerd, sterk betrokken op werk en vernieuwing (Janssen, 2015).

Feest?
Als ik naar die eigenschappen kijk, dan durf ik het nu ook wel aan om verder te gaan met het idee waar ik over wilde schrijven. En ik deze lange aanloop dus voor gebruik. 😉 In het kader van gedreven, op ideeën gericht en sterk betrokken op werk en vernieuwing: de Menukaart voor het Onderwijs.
Stel je voor: je hebt vakantie. Je wilt even afstand nemen van alles wat er de afgelopen maanden gebeurd is en dan ineens: Hops! Daar is ‘ie dan! De menukaart waarmee we de onderwijsachterstanden weg kunnen werken! Wat een feest! Ik heb het al een keer eerder gezegd: ik krijg de kriebels van het woord onderwijsachterstanden. En dat is eigenlijk nog licht uitgedrukt. En ja, ik ben gedreven, dus lees je met me mee?

Groeien
Natuurlijk zijn er kinderen die van die lockdowns de dupe zijn geworden. En ja! We moeten voor deze kinderen zéker alles uit de kast halen om de gaten die gevallen zijn te dichten. Maar…. of eigenlijk én… er zijn ook kinderen die misschien een goede en degelijke instructie gemist hebben en daardoor een achterstand hebben opgelopen, maar of liever én op andere gebieden enorm gegroeid zijn! In mijn rol als intern begeleider heb ik samen met de leerkrachten alle mogelijke analyses erop losgelaten, maar we kwamen maar tot één conclusie: het valt of staat met de instructie die al dan niet gegeven kon worden. Dus simpel gezegd; met intensieve én extra instructies en extra tijd bínnen de schooltijden komen we al een heel eind om de gaten te dichten.

De weg kwijt
Maar… wanneer ik in mijn rol als coach en Specialist Klasse(n)Kracht® op het moment in scholen kom, dan spelen er heel andere dingen. Groepen die niet meer lekker lopen, kinderen die soms de weg kwijt lijken te zijn. Dit uit zich vooral in boosheid. Waar er voor de lockdowns groepen écht een groep waren, lijkt het nu maar te blijven stormen. Kinderen lijken sociaal-emotioneel de weg soms gewoon kwijt te zijn. Groepsgevoel? Dat is er niet meer of even weg. Afstand houden, elkaar aanspreken op ‘Hé je niest! Toch geen Corona hè?’, alle leuke activiteiten moeten geschrapt worden. Activiteiten waarbij juist het sociaal-emotionele stuk en de groepsvorming centraal staan. Waar school eerst de plek was waar je volledig jezelf kon zijn, lijkt nu een plek te worden waar alleen maar geleerd moet worden en jouw achterstanden weggewerkt moeten worden.

De leerkracht ook
Maar ook hardwerkende leerkrachten zie ik worstelen! Worstelen met keuzes maken tussen de kostbare tijd die er is om goede en effectieve instructies te geven én de tijd die er is om het sociaal-emotionele stuk op te pakken. De druk is enorm! En nu na de mei-vakantie al helemaal. ‘Want we hebben nog meer een paar weken te gaan!’ Welke keuze maak jij als leerkracht dan? Ga je voor ‘de achterstanden’? Of voor sociale veiligheid? Of doe je van alles een beetje in de hoop dat er een goede mix ontstaat? Hoe ga jij om met de ‘leuke’ activiteiten waar jij je ei helemaal in kwijt kunt? Je momenten hebt waarin je oprecht kunt genieten met en van de groep?

Dus eigenlijk….. hoe gaat het dan met jou? Jou als leerkracht? Als persoon en als mens? Raak je soms ook de weg kwijt? Word je ook boos en gefrustreerd van alles wat ‘nog moet’? Heb je zin in die laatste eindsprint? Of denk je: pffff…… hoe ga ik dit nu weer overleven en tel je de weken?

Ik wil je daar graag bij ondersteunen. Samen op zoek naar wat jouw waarden zijn, jouw kwaliteiten, jouw valkuilen, maar ook jouw uitdagingen. Waar word jij gelukkig van als leerkracht? Wat laat jou genieten van je werk? En vanuit dát perspectief gaan werken. Lijkt je dat wat? Neem dan contact met me op!

Effect
Goh, wat lees ik nu bij de effectieve interventies m.b.t. de Menukaart: Professionalisering leraren – grote effecten – geen nadelen. Dus… wat let je?!
Coaching = professionalisering! En het effect is groot!

Handig om te weten
Oh ja, misschien ook handig om te weten: mijn manier van samenwerken is volgens de Emotioneel Mentale-dynamiek als volgt:

  • Vooruit, niet achterom kijken
  • Aan of uit, alles of niet
  • Vernieuwend, kan regelmatig plannen veranderen
  • Houd van afwisseling in het werk
  • Liefst zoeken van (verschillende) oplossingen voor problemen
  • Kortetermijnplanning (week, maand, halfjaar)
  • Snel beslissen en doen
  • Moeite om iets (tot in detail) af te maken
  • Met passie, risico’s nemend, ondernemend
  • Neiging lichamelijke behoeften/signalen te negeren (vermoeidheid/honger)

Ik ben stik-nieuwsgierig naar wat je wel en niet herkend! Laat het me weten in een reactie 😉

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Check de mail om het e-book te downloaden!

Inschrijven Blog & Tips

Schrijf je hier in voor mijn tweewekelijks blog en de tips.

En ontvang mijn e-book met een verzameling blogs.

Privacyverklaring

Gelukt! Je bent ingeschreven!