Wanneer je mij inmiddels een beetje kent, weet je dat ik over het algemeen niet van ‘veel van hetzelfde’ houd. Vorig jaar, in mijn zoektocht naar wat ik nou écht wilde en bij mij paste, zeg maar vóór die grote sprong, heb ik een talenten- en drijfverenscan gedaan. In mijn talenten top 3 stond: Relatiegericht – Sympathiek – Gedreven. Ik dacht nog: da’s toch best handig als ik die sprong ga maken. Maar, twijfel-twijfel, maak ik dan wel de goede sprong? En op basis van mijn talenten gaan springen, vond ik behoorlijk eng. Ik dácht namelijk dat ik van de zekerheid was.
Drijfveren
Maar toen stond er ineens bij de drijfverenscan:
‘Vastigheid vind je eerder hinderlijk dan prettig en van routineklussen krijg jij de kriebels. Je voelt je het meest op je gemak als niet alles strak gestroomlijnd en geregeld is, je houdt wel van een beetje speelruimte. Dit kan soms briljante vondsten opleveren.’
En tja, eerlijk? Dát herkende ik wel. Geef mij speelruimte en ik kom tot de mooiste inzichten.
Speelruimte
Speelruimte, mooi woord hè?! En dat is eigenlijk ook de beste omschrijving van hoe ik de afgelopen week ervaren heb; van twee dynamische groepen waar ik samen met de leerkrachten het ‘Jassenspel’ heb gedaan naar de laatste training Klasse(n)Kracht® voor leerkrachten uit een samenwerkingsverband. En van een teamtraject Klasse(n)Kracht® naar een ‘moeilijke groep’ en door naar een online intake waarbij directeur, IB, gedragsspecialist én de leerkrachten staan te trappelen om samen met mij van hun ‘moeilijke groep’ weer een fijne, échte groep te maken.
Mijn speelruimte is echt méga voor mijn gevoel. Ik kan en mag de hele dag doen waar ik mijn ei, dus eigenlijk mijn talenten, volledig in kwijt kan. En dat levert bakken energie op!
Waar ik voorheen op donderdagavond uitgeteld op de bank lag en op vrijdagavond al helemaal niet meer aanspreekbaar was, vul ik nu nieuwe trainingsmappen op vrijdagavond en maak ik in gedachte alvast het draaiboek én bedenk ik hoe ik nóg meer scholen en leerkrachten kan helpen om fijne groepen te hebben. Gewoon, omdat ik er energie van krijg!
Oké, je hebt gelijk dat ik dat niet elke vrijdagavond moet gaan doen. Ergens moet er ook een stopknop zijn. Maar, laat mij ook vooral lekker in mijn speelruimte bewegen, want ‘niet strak gestroomlijnd hè’. 😉
Zorgen
Die speelruimte gun ik jou ook! En weet je waar mijn zorgen op dit moment liggen? Bij leerkrachten die de speelruimte niet meer weten te vinden. Waardoor? Misschien herken je het bij jezelf of een collega:
- Het loopt niet lekker in de groep; er is steeds gedoe.
- Een normale Instructie geven is eigenlijk niet te doen; er is constant onrust.
- Wanneer jij iets zegt, reageert één kind en vervolgens gaat het als een lopend vuurtje door de groep.
- Wanneer de groep terugkomt van de pauze ben je eerst minimaal een kwartier bezig om alle ruzies en problemen op te lossen.
En dat alles gaat ten koste van jouw lesgeven én de leuke dingen die je eigenlijk met de groep zou willen doen. Je hebt geen speelruimte meer!
Regie voeren
Zoals ik al schreef heb ik afgelopen maandag met een club heel enthousiaste leerkrachten de basistraining Klasse(n)Kracht® afgerond en druppelen nu de reflecties binnen. Wat ik daarin vooral teruglees is, dat ze door te werken volgens de RESPECT-aanpak©, handvatten en een kader hebben waarbinnen ze kunnen werken. Door samen met de groep duidelijk te hebben waar je naar toe wilt, de groepsmissie, en hoé je daar gaat komen door samen afspraken te maken en zo de bouwstenen voor de missie te bepalen én er regie op te voeren.
Regie voeren kan ook in hele kleine dingen zitten:
- Hoe stuur jij bij? Benoem je alleen de dingen die niet goed gaan?
| - Of ga je bewust op zoek naar wat wél goed gaat, het gewenste gedrag, en geef je daar gemeende complimenten op?
- Reflecteer je met de kinderen op hun gedrag? En vraag je dan ook door op wat je ziet en wat je hoort?
Reflectief reageren
Hoe kun je reflectief reageren?
Stel, jullie afspraak is: Je bent stil als een ander praat.
De Drieslagregel
- Ik zie, hoor je praten terwijl een ander aan het woord is.
- De regel is: Je bent stil als een ander praat.
- Ik wil dat je nu stil bent en je vinger opsteekt wanneer je iets wil zeggen.
Regelgestuurd corrigeren
- Wat ben je aan het doen?
- Wat zijn de regels
- Wat gebeurt er als je de regels overtreedt?
- Wil je dat?
- Wat ga je nu doen?
Bewustwording
Eigenlijk draait alles om bewustwording. Bewustwording bij de leerkracht en bewustwording bij de kinderen en de groep. En wat je vooraf bouwt is vaak stabieler dan wanneer je een noodvoorziening treft. Ik vergelijk het maar even met het opzetten van een partytent als het weer slechter dreigt te worden. Doe je dit van tevoren dan zorg je ervoor dat ‘ie stabiel staat, alle scheerlijnen op de juiste plek staan en ze stevig in de grond verankerd zijn. Bouw je zo’n tent op als de eerste druppels al vallen, dan is de kans groot dat ‘ie zeer instabiel staat en je halverwege het feestje met z’n allen de boel vast staat te houden, tot je de kracht er niet meer voor hebt en de grip verliest.
In één van de reflecties las ik zo’n mooi inzicht, wat ik graag met je wil delen:
‘Ik blijf het ongelooflijk vinden dat elke groep anders is, maar dat wel de groepsvormingsfases in elke groep herkenbaar zijn en echt doorlopen worden zoals beschreven. Dit zorgt ook voor zelfverzekerdheid bij mij, ik weet wat er kan komen en weet hoe ik erop in kan spelen. Vroeger overkwam mij van alles t.a.v. groepsvorming. Ik constateerde het en was niet pro-actief of preventief bezig.’
Aanbod
Wil jij ook weer meer speelruimte? Of gun je een collega meer speelruimte?
Dat kan!
Kijk dan even hier en plan een online spar-moment:
Of kijk wat ik met consultatie en advies voor je kan betekenen:
Hoe zit het met jouw speelruimte? Laat hier gerust een reactie achter.
Hoe zit het met jouw speelruimte? Laat hier gerust een reactie achter.