27 augustus….. alweer! De tijd vliegt voorbij; de vakantie is voorbij gevlogen. Genoten van het weer én van niks hoeven, mijn huisje weer eens lekker ‘doorwerken’ (zoals oma het altijd noemde), lekker lezen en gewoon genieten van even niks, even rust. Toch begint het bij mij na vier weken ‘redelijk niks’ toch echt wel weer te kriebelen. Dan wil ik terug naar ‘gewoon’; ritme, aan de slag, bezig zijn, nieuwe plannen bedenken, aan de slag met dat wat mijn passie is. Zorgen dat álle kinderen het fijn hebben op school. Leerkrachten inspireren, handvatten geven om een fijne start sámen met de groep te maken. Én… weer in contact te zijn!

De afgelopen drie weken al lekker bezig geweest; workshops Klasse(n)Kracht® om leerkrachten te inspireren, handvatten om een goede start van het schooljaar te geven. Wat me dan steeds weer verbaast, is dat de rol van de leerkracht niet altijd duidelijk is. Soms lijkt het alsof groepsvorming iets van de groep is, maar niet van de leerkracht. Terwijl de rol van de leerkracht zó belangrijk is.

Groepsvormingsactiviteiten zijn niet alleen maar leuk, maar hebben ook een doel. Een doel kan zijn kennismaken of elkaar (beter) leren kennen in deze formingsfase. Als leerkracht bepaal je dus doelgericht een groepsvormingsactiviteit. Wat wil je bereiken?

Kinderen maken kennis met elkaar?

Kinderen leren elkaar (nog) beter kennen?

Of…. kinderen leren elkaar én jou kennen?

Bij die laatste vraag, wordt niet altijd stilgestaan. Bij groepsvorming wordt vaak gedacht aan activiteiten om een groep te vormen, maar….vergeet je jezelf ook niet? Kinderen willen jou ook leren kennen! Als ze weten bij wie ze elke dag welkom zijn, er mógen zijn en zich daardoor veilig voelen, komen ze ook meer tot ontwikkeling en leren. Een mooie werkvorm om kinderen jou te laten kennen is ‘Mijn ideale juf / meester’: Is…. Doet…. Zegt…. Doet niet….

Laat kinderen een blad in 4-en delen en laat ze in elk vak wat noteren. Zo krijg jij een duidelijk beeld van wat kinderen van jou verwachten én kun je erover met ze in gesprek. Want, je komt vast wel dingen tegen waarvan je denkt; huh? Hoe mooi kan het zijn om juist dán het gesprek aan te gaan. Jij komt meer over de kinderen te weten én zij over jou. De vraag is wel: durf jij je open te stellen? Wat mogen ze wel of niet weten?

Ik ben er van overtuigd dat als jij meer van jezelf laat zien, kinderen meer van zichzelf laten zien en jullie zo sámen een top-groep kunnen vormen! Dus… wat en hoe ga jij jezelf presenteren aan jouw groep? Laat het weten in de reacties! Ik ben benieuwd!