Nog even terug….
Ik was inmiddels met klotsende oksel aangekomen bij de VSO-SML school waar Jelly (Klasse(n)Kracht) en ik een team van 80 personen een training Klasse(n)Pad zouden geven. Bij de aankomst bleken we allebei dezelfde spanning te hebben, dus gedeelde smart was halve smart. De zaal bleek een gymzaal te zijn. En dát voelde meteen al anders dan wat ik me voorgesteld had.

We besloten de groep al eerder dan gepland op te delen, zodat we allebei de helft van de groep hadden na de opening. Bleef nog wel even spannend, maar… toen ik eenmaal de teamleden binnen zag druppelen, het eerste contact gemaakt had, viel eigenlijk meteen alle spanning weg. Na de inleiding van Jelly, trapte ik af met de check-in die al meteen voor de nodige hilariteit zorgde. Alle spanning was compleet verdwenen en ik heb me de hele dag als een vis in het water gevoeld. Zó gaaf om dit te mogen en te kunnen doen: leerkrachten enthousiast maken! De afspraak was dat ze de dozen met de materialen pas aankomende week definitief in hun klas zouden krijgen, maar de teamleden waren zó enthousiast! We konden ze niet meer tegenhouden, dus alle materialen zijn meteen mee de klas in gegaan. Nu al zin in de volgende bijeenkomst van dit prachtige traject.

Beelden en verwachtingen

Ze kunnen beide zó verschillend zijn met de werkelijkheid. Zoals mijn beeld woensdag dus echt totaal anders was dan de werkelijkheid, zo gaat dat ook met de kinderen die jij in de formingsfase in jouw groep krijgt. De kinderen hebben zes weken vakantie gehad en hebben zich waarschijnlijk ook een beeld gevormd hoe het bij jou zal zijn in de groep. Dan komen ze de eerste dag op school. De een heeft er gewoon weer zin in, de ander was liever nog even thuisgebleven, omdat de vakantie wel heerlijk was. En er zijn kinderen die met buikpijn naar school komen, doordat ze vol met beelden en verwachtingen zitten.

Rol van de leerkracht

Jouw rol als leerkracht is dan ongelooflijk belangrijk. Geen enkele leerkracht wil dat een kind met buikpijn in de klas zit. Dus wat kun jij dan doen om die spanning weg te nemen? De beelden en verwachtingen duidelijk maken!

Vijf tips om beelden en verwachtingen helder te maken:

Kennismakingsactiviteiten

Door gerichte en kennismakingsactiviteiten in te zetten, leren kinderen elkaar kennen. Ook al hebben ze het vorige schooljaar ook bij elkaar in de klas gezeten, in zes weken tijd kan er van alles veranderd zijn wat zijn invloed heeft op de groepsdynamiek in de klas. Kinderen willen graag weten bij wie ze in de klas zitten. Is mijn vriendje nog steeds mijn vriendje na zes weken? Door groepsvormingsactiviteiten worden de beelden die de kinderen zich hebben gevormd m.b.t. de groep verduidelijkt. Ben je nog op zoek naar leuke groepsvormers? Klik dan hier: E-book 15 snelle Groepsvormers

Laat jezelf zien

Kinderen hebben zich vaak al een beeld gevormd bij wie ze in de klas komen. Ze denken soms precies te weten wie die juf of meester is. Bijvoorbeeld door wat ze gehoord hebben van andere kinderen, een oudere broer of zus etc. Maar… klopt dat beeld wat ze hebben? Laat dus vooral ook zien wie en hoe jij bent als leerkracht. Durf je ook jezelf te laten zien aan jouw nieuwe groep? Door jezelf te laten zien, jezelf daarin kwetsbaar op te durven stellen, help je de kinderen er enorm mee om het beeld wat ze hebben te bevestigen of….aan te passen. Soms voorkomt het al een heleboel gedoe.

Stip aan de horizon

Door samen te bepalen wat jullie belangrijk vinden, maak je het beeld van het schooljaar al duidelijk. Hoe willen jullie als groep zijn? Wat is er nodig om er een fijn jaar van te maken? Wat zie en hoor je kinderen doen? Wat zie en hoor je de leerkracht doen? En hoe ziet dat er dan uit? Een groepsmissie is daarbij erg helpend. Iedereen, leerkracht en kinderen, weet dan waar je met z’n allen naartoe wilt. En wanneer je deze visueel maakt, maak je meteen het beeld helder.

Verwachtingen zichtbaar maken

Een missie maken is één, maar om de missie te doen slagen is het ook nodig om samen afspraken te maken. Want; aardig zijn, hoe ziet dat eruit? Wanneer je vraagt hoe ‘aardig zijn’ eruit ziet, zegt de één: ‘aardige dingen zeggen’.

En iemand anders zegt: ‘Elkaar helpen.’ Zo heeft ieder zijn eigen beelden en verwachtingen bij hoe iets eruit moet zien. Wat je dus duidelijk moet maken is wat je ziet en hoort bij bijvoorbeeld ‘aardig zijn’. Wanneer je dit samen met de kinderen bespreekt, worden voor iedereen de beelden en verwachtingen helder. Maak deze ook weer visueel, zodat je er op terug kunt pakken.

Observeer en reflecteer

Wanneer je aan de slag bent met groepsvormingsactiviteiten, het formuleren van een missie en afspraken, vergeet dan niet om goed te kijken wat er in de groep gebeurt. Hoe reageren kinderen op elkaar? Wat zeggen ze? Is iedereen bij de activiteit betrokken? Zijn er kinderen die minder ruimte krijgen? etc. Reflecteer dagelijks met de groep. Door aandacht te besteden aan het proces, geef je kinderen het vertrouwen en veiligheid in een groep. En ook dat draagt bij aan het beeld en verwachtingen die ze van tevoren hadden.

Ik wens je een prachtige start van het schooljaar toe!

 

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Je bent er bijna!

Waar mag ik het e-book naartoe sturen?

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Op zoek naar snelle groepsvormers?

Download dan het gratis e-book met 15 snelle groepsvormers voor buiten én binnen.

Privacyverklaring

Check de mail om het e-book te downloaden!

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

Wil je 15 Snelle Groepsvormers?

In dit praktische e-book heb ik 15 snelle Groepsvormers voor je verzameld die je binnen én buiten kunt doen. Voor jouw groep én voor jouw team.

Nieuwsgierig?

Vul het formulier in en ontvang het e-book in jouw mailbox.

Check de mail om het e-book te downloaden!