Gisteravond, inmiddels eergisteravond, was het eindelijk officieel duidelijk; de scholen mogen 8 februari weer open. Hoewel dit bij sommigen tegenstrijdige gevoelens oproept, mogen we maandag weer terug naar ‘normaal 2.0’. Tenminste, zo voelt het voor mij. Ergens lijkt het op een start zoals na de vorige lockdown en toch is ‘ie weer anders.

Verbinding
De afgelopen weken heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk ‘in verbinding’ te blijven met de scholen die ik begeleid. Even checken hoe het online onderwijs verloopt, al voorzichtig wat in de week leggen voor als het startschot ‘we mogen weer!’ gegeven zou worden. Ik had alle scholen gemeld dat, zodra er meer bekend zou zijn, ik meteen contact op zou nemen. Nu werd ik er afgelopen maandag zelf, in mijn rol als IB-er, aan herinnerd dat het best irritant is wanneer externen, met alle goede bedoelingen, mij mailen met de vraag wanneer ze weer mogen komen. Begrijp me niet verkeerd.Ik snap dat helemaal! Want niks is zo fijn om als begeleider weer gewoon fysiek aanwezig te kunnen zijn op een school. Maar ik merkte aan mezelf dat ik er een beetje kriebelig van werd, want ik wist nog niks! En er was feitelijk ook officieel nog niks bekend. Ja, via een ‘lek’. En ik houd het altijd graag bij ‘officieel’.

Dus…. bedacht ik mij maandagavond dat ik netjes tot dinsdagavond zou wachten wat de uitslag zou zijn en pas op z’n vroegst woensdagochtend zou gaan mailen m.b.t. nieuwe afspraken. Maar…. dáár dachten ‘mijn’ scholen heel anders over. Ik kreeg maandagavond al de eerste mailtjes:

‘We zouden het fijn vinden om ergens deze week een moment te plannen voor overleg’.

‘Heb jij deze week ergens ruimte om met de leerkracht en mij online hierover in gesprek te gaan, Nicole?’

‘Kunnen we deze week een keer contact hebben om e.e.a. af te spreken? En misschien heb je goede tips om maandag een goede start te maken?’

‘Ik zou graag komende  week contact met jou hebben over hoe nu op te starten.’

Online is geen optie meer maar bijna normaal

Hoe geweldig! Het enthousiasme én de hulpvragen liepen zo uit de mailbox over mij bureau bij wijze van spreken. Dus meteen een aantal afspraken gemaakt. En dat de lockdown en afstandsonderwijs ook mooie dingen brengt, blijkt uit het feit dat iedereen de afspraak graag online wil doen. En daar zitten ook zeker voordelen aan t.o.v. telefonisch:
– Je kunt met meerdere personen tegelijk in gesprek; dus iedereen krijgt meteen dezelfde informatie. Het hoeft dus niet meer overgedragen te worden aan de leerkracht, intern begeleider of directeur.
– Je kunt documenten even delen om te laten zien wat je bedoelt.
– De tijd wordt efficiënt benut; je sluit aan wanneer je nodig bent en kunt het gesprek verlaten wanneer je niet meer nodig bent.

Ik had het echt nooit van mezelf gedacht, maar ik ben fan geworden van online bijeenkomsten*.
*…Live blijft wel mijn voorkeur hoor!

Maar goed, even terugkomend op de vragen die ik kreeg van de scholen én het e-book wat vorige week echt super vaak gedownload en gedeeld is. Ik begon mezelf af te vragen…

Hoe zou het voor je zijn als je volgende week:
– Na bijna 8 weken (da’s méér dan een zomervakantie!) weer een vliegende start met jouw groep zou kunnen maken?
– Zou weten hoe je van jouw groep weer zo snel mogelijk een groep zou kunnen maken?
– Zou weten welke activiteiten je in kunt zetten om het groepsvormingsproces een boost te geven?
– De drie gouden tips die ik je gegeven heb direct kunt toepassen in jouw klas?

Daar heb ik iets voor bedacht!

Een gratis online workshop 

‘Maak een nieuwe start!’

Wanneer?

maandag 8 februari van 19.00 tot 20.00 uur

Dan beantwoord ik al je vragen die je hebt ten aanzien van een goede start na de lockdown in een korte online workshop. Aanmelden is heel eenvoudig. Klik op de knop ‘aanmelden’.

Kosten?
Helemaal niks! Want ik gun het iedereen een goede start te maken met de groep.

Oh ja! Wil je alvast weten hoe je aan de slag kunt met je groep? Download dan hier het e-book.