De eerste weken, de zgn. Gouden weken, zijn bijna achter de rug. Hoe heb je ze ervaren? Heb je vooral hard moeten werken of heb je ook kunnen genieten van de mooie momenten die je met je groep beleefd hebt? Ben je al een eindje op weg naar jullie gezamenlijke stip aan de horizon, de missie?
Over een week start de herfstvakantie in het midden en zuiden van het land. Een week later mag het noorden even bijtanken. Heb jij het bijtanken echt nodig? Of begin je er net een beetje lekker in te komen met jouw groep en komt de vakantie eigenlijk net te vroeg om goed door te kunnen pakken.
Gouden weken
Eigenlijk in alle scholen waar ik kom, werken ze aan de Gouden Weken. Waar Boaz van Bijleveld in zijn boek De Gouden Weken 2.0 (2019) een mooie planning van zes weken aangeeft, zie ik vaak dat het na twee weken wel gedaan is met de Gouden Weken. Jammer! Want dan laat je als leerkracht heel veel mooie momenten liggen om van jouw groep écht een groep te maken. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat je er een Gouden Jaar van zou moeten maken, dus die kennismakingsactiviteiten over laten gaan in groepsvormingsactiviteiten. Daarmee zorg je als leerkracht ervoor dat er échte verbinding ontstaat in de groep en de groep dus écht een fijne groep wordt.
Naar een nóg fijnere groep
Gister was ik een groep 6 waarbij de leerkracht een heel eenvoudige, maar oh zo leuke én doeltreffende groepsvormingsactiviteit met zijn groep had. Elk kind kreeg een formulier waar een aantal vragen opstonden. Nadat iedereen het in stilte ingevuld had, werden er proppen van gemaakt en in een mand verzameld.
Na wat gehussel, pakte de leerkracht er één prop uit en begon de persoon te beschrijven:
‘Hij of zij heeft twee broers, geen huisdieren, is gek op judo en fan van Feijenoord. Wie is het?’
De kinderen noteerden de naam op hun wisbordje en lieten hun wisbordjes op het teken ‘1-2-3’ zien. Zó bijzonder om te zien dat bij sommige formulieren kinderen precies wisten over wie het ging en bij de ander er heel veel verschillende namen de lucht in gingen.
Elkaar écht kennen
Wat ik me dan meteen afvraag is: hoe goed kennen deze kinderen elkaar? Want, de antwoorden waren niet zó logisch dat het makkelijk zou zijn om te raden. De kinderen moesten dus echt wel nadenken over wie het ging. Toch blijken ze dan het ene kind veel beter te kennen dan het andere in de groep. Bijzonder toch?
Wanneer de wisbordjes weer op tafel lagen, stelde de leerkracht vragen als:
‘Hoe wist je dat Youssef het was?’
‘Wat weet je van Babette dat je zeker wist dat zijn het moest zijn?’
Maar ook vragen over de namen die verkeerd geraden waren.
‘Waardoor dacht je dat het Bram was?’
En de kinderen die genoemd werden, kwamen natuurlijk ook even aan het woord om een toelichting of bevestiging te geven.
Betrokkenheid
De betrokkenheid in de groep was enorm. Ze zaten op het puntje van hun stoel. Na een aantal formulieren, soms ook deels, benoemd te hebben, ging de leerkracht over naar een andere activiteit, waarbij de groep moest samenwerken. Je merkte tijdens de opdracht dat kinderen het nóg over het spel hadden. Het had veel indruk gemaakt. De mooiste die ik hoorde was: ‘Ben jij fan van de Spice Girls? Wat is dat?’
‘Een meidengroep!’
Geweldig! Volgens mij uit de jaren 90 toch? Deze kinderen waren toen nog niet eens geboren!
Activiteiten
Naast deze activiteit die je hier kunt downloaden, zijn dit ook nog een aantal activiteiten waar kinderen elkaar écht beter leren kennen en waarmee je dus voortborduurt op de gouden weken, op weg naar een gouden jaar!
Activiteiten
Klas-bingo
Een bingokaart met verschillende eigenschappen, interesses of ervaringen die kinderen kunnen hebben. De kinderen moeten vervolgens rondlopen en proberen anderen te vinden die aan die eigenschappen voldoen. Dit helpt kinderen om met elkaar in gesprek te gaan en snel gemeenschappelijke interesses te ontdekken. Ook deze kun je downloaden. Voor groep 1 t/m 4 of 5 t/m 8.
De talentenshow:
Organiseer een talentenshow waarbij kinderen de kans krijgen om hun talenten te laten zien aan hun klasgenoten. Dit kan variëren van zingen en dansen tot goochelen en sportieve vaardigheden. Het geeft kinderen de mogelijkheid om hun unieke talenten te tonen en helpt ook bij het opbouwen van zelfvertrouwen.
Maak je eigen visitekaartje:
Laat kinderen hun eigen visitekaartje ontwerpen en uitwisselen met hun klasgenoten. Het visitekaartje kan informatie bevatten zoals hun naam, leeftijd, hobby’s en favoriete vakken op school. Op deze manier leren ze niet alleen elkaars namen kennen, maar ook meer over elkaars interesses.
Samenwerkingsactiviteiten:
Organiseer activiteiten waarbij kinderen in groepen moeten samenwerken om een doel te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld een bouwopdracht zijn waarbij ze samen een toren moeten bouwen met beperkte middelen. Samenwerking bevordert het teamgevoel en helpt kinderen om op een positieve manier met elkaar om te gaan.
Het organiseren van groepsvormingsactiviteiten is een geweldige manier om kinderen op een leuke en interactieve manier met elkaar kennis te laten maken, maar ook om elkaar nóg beter te leren kennen. Door deze activiteiten worden ze gestimuleerd om met elkaar in gesprek te gaan, elkaars interesses te ontdekken en samen te werken. Dit draagt bij aan een positieve groepssfeer doordat kinderen elkaar beter kennen en daardoor meer rekening kunnen houden met elkaar.
Hoe ga jij na de herfstvakantie verder met groepsvorming? Laat gerust een reactie achter!
Wil je er meer over weten?